INNOWACJA PEDAGOGICZNA "Bajkowe pocieszanie sposobem na smutek adaptacyjny trzylatka"

Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 35
im. Małego Księcia w Częstochowie
ul. 1  Maja 5

Ważnym momentem w życiu trzylatka, z pewnością jest przekroczenie progu przedszkola.
To niewątpliwie duży stres dla dziecka związany z nową sytuacją, jaką jest pozostawanie bez bliskich osób przez dłuższy czas, w nowym środowisku, z nowymi opiekunami i dziećmi. W początkowym okresie adaptacyjnym mogą się u niego pojawiać takie odczucia jak strach, osamotnienie, zagubienie, złość, smutek i tęsknota za rodzicami, dziecko czuje się samotne i boi się tego co nowe. Wszystkie te emocje są jak najbardziej naturalne- zadaniem tak rodzica jak i nauczyciela w przedszkolu, jest akceptować je, dawać przestrzeń do ich swobodnego wyrażania.
Dziecko może w różny sposób radzić sobie z tymi emocjami- jedne są płaczliwe lub agresywne, jeszcze inne wycofane albo pozornie akceptujące sytuację. Czasami dziecko w przedszkolu nie sprawia trudności podczas gdy w domu dochodzi do gwałtownych reakcji emocjonalnych rozładowujących nagromadzone napięcie: płacz, wymioty, zaburzenia snu…
Doświadczenia te aczkolwiek bolesne- rozpoczynają proces adaptacji do nowego środowiska.

IDEA INNOWACJI
Bajkowe pocieszanie- cóż to jest? 
Czy bajka może pocieszyć, przytulić, odsunąć strach? Pisząc najprościej: może pomóc przezwyciężyć negatywne emocje, spojrzeć na nie z całkiem innej strony i tym sposobem wyciszyć smutek i rozpacz dziecka zagubionego w nowej sytuacji życiowej.
Bajka opowiedziana ukochanemu pluszakowi, łagodzi napięcie, w nowym otoczeniu da dziecku poczucie bezpieczeństwa. Dlatego przez pierwsze dni dzieci przychodzić do przedszkola będą z własną przytulanką- pocieszaną.
A co takiego daje dziecku bajka?  
Wzbogaca doświadczenia i wyobraźnię dziecka, rozładowuje napięcia emocjonalne,   odciąża w trudnej emocjonalnie rzeczywistości, po części kompensuje dziecku braki emocjonalne, modeluje sposoby rozwiązywania problemów, uczy radzenia sobie z trudnymi uczuciami, dostarcza wzorców zachowania, poszerza świadomość dziecka, dostarcza ważnych dla dziecka wzorców osobowych, wzmacnia poczucie wpływu i kontroli dziecka-  przez co kształtuje samodzielność i poczucie własnej wartości.
Dzieci uwielbiają bajki i baśnie…
Dlaczego? Świat malucha nie jest pozbawiony trudnych sytuacji i problemów, a bajka bardzo często podpowiada ich rozwiązania. Każde dziecko uczy się dopiero rozpoznawania, nazywania, wyrażania różnych uczuć i radzenia sobie z nimi. To bajki dają możliwość utożsamiania się z ich bohaterami, a co za tym idzie pomagają zrozumieć swoją sytuację i napotkany problem. Fabuła bajki pozwala zrozumieć często, że nie jest się samo ze swym problemem, a w związku z tym dziecko może doświadczyć swego rodzaju ulgi, poczuć nadzieję i dostrzec, że świat nie jest być może tak zagrażający, jak mu się początkowo wydawało. Bajka niejednokrotnie budzi współczucie dla postaci, oburzenie i protest przeciw krzywdzie, wyrządzonej bohaterom.
Tym sposobem bajka pozwoli rozładować napięcie emocjonalne, odsunąć negatywne myśli spowodowane stresem, a przeniesienie emocji na bohatera akcji, przeżycie jej razem i utożsamianie się z nim pozwoli zrozumieć niejednokrotnie trudną dla małego dziecka sytuację…
Bajka Pocieszajka?
Innowacja powstała z myślą o zwiększeniu zainteresowania dzieci i rodziców szeroko pojętą bajką.
W początkowym okresie pobytu dziecka w przedszkolu i jego adaptacji do nowej sytuacji, tematem bajki pocieszajki będzie ulubiona maskotka, pluszak przyniesiony przez dziecko do przedszkola…
Przedstawienie go, opowiadanie dlaczego ulubiony, krótkie scenki z maskotką, jako bohaterem bajki, włączenie postaci zabawki do życia codziennego dziecka i jego kolegów, tworzenie krótkich scenek z udziałem pozostałych zabawek, wspólne spacery, zajęcia, leżakowanie… proza życia przedszkolnego…
Przytulanka uczy dziecko wyrażania emocji i uczuć (na zabawce można pokazać, co można zrobić kiedy np. ktoś jest smutny, ma w sobie złość lub jak okazywać swoją radość), jak się zachować, nauczyć samodzielności(np. ubierać najpierw przytulankę, a potem tak samo dziecko ma za zadanie ubrać siebie. Maluch może też karmić przytulankę, a potem pokazać jak sam umie ładnie jeść).Dziecko przyjmuje rolę nauczyciela, mamy, taty czy opiekuna.
Wraz z dojrzewaniem do roli przedszkolaka, rola przytulanki zmienia się. Od towarzysza powiernika łez, towarzysza nauki i zabaw, poprzez rolę podopiecznego, o którego trzeba się zaopiekować, aż do momentu kiedy maluch zauważy inne zabawki, kolegów, dorosłych wokół siebie...
Czas na kolejny rozdział odkrywania roli bajki w życiu trzylatka…

Na tym etapie pobytu w przedszkolu, kiedy minie pierwszy okres protestu związanego z nową sytuacją- dziecko rozpocznie przygodę z klasycznie pojmowaną bajką.
Do tego celu posłużą bajki terapeutyczne, bajki w wydaniu książkowym, bajki inspirowane postaciami pacynek, teatrzykiem kamishibai, bajki filmowe… Wykorzystanie tych utworów podczas zabaw i zajęć z dziećmi mam nadzieję pozwoli zmniejszyć stres związany z wieloma sytuacjami życiowymi np.: rozstanie z rodzicami, konflikty z kolegami, brak samodzielności, agresja itp. 
W ramach innowacji organizowane będą także zabawy teatralne lub krótkie scenki sytuacyjne oraz projekcje filmowe starych filmów dla dzieci z taśmy celuloidowej, na urządzeniu typu diaskop.
Klasyczna literatura dziecięca jest też doskonałym czynnikiem inspirującym do zabaw teatralnych.

Innowacja realizowana będzie podczas zajęć dydaktyczno-opiekuńczo- wychowawczych  oraz w czasie wolnym od zajęć.
Zajęcia w ramach innowacji pedagogicznej, będą miały nie tylko walory terapeutyczne.
Bajka niewątpliwie wpłynie na kształtowanie kompetencji czytelniczych przedszkolaków , pobudzi ich wyobraźnię , ale także na sposób radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Z całą pewnością, również słuchanie muzyki dla dzieci w okresie adaptacyjnym, relaksuje i uspokaja, pomagając dziecku wyciszyć smutek pozostawienia przez rodziców w przedszkolu.

Zalety słuchania muzyki relaksacyjnej: słuchając kojącej muzyki, można znacznie zmniejszyć poziom stresu, jaki dziecko odczuwa w związku z nową dla niego sytuacją pobytu w przedszkolu. Spokojne, powtarzające się motywy, powolny rytm, skutecznie uspokajają i wyciszają zdenerwowane dziecko. Dlatego stałym punktem dnia będzie poobiednie, podczas leżakowania słuchanie kojącej muzyki. Dla dzieci, które odbierają bodźce 3 razy mocniej niż my jest to świetny sposób na uspokojenie, regenerację i długi sen.

Warunkiem prawidłowego procesu adaptacyjnego jest ścisła współpraca między rodzicami a przedszkolem.
          
Wiesława Struska

 

Początki w przedszkolu nie zawsze bywają trudne.
Minął pierwszy miesiąc pobytu dzieci i ich adaptacji w przedszkolu.
Miesiąc dla niektórych łatwy, dla innych trudny- poznawanie wielu nieznanych pomieszczeń i sposobów poruszania się, reguł grupowych. Rozstanie z mamą, tatą. Nowe panie, zajęcia, zabawy...
Dobrze, że jest przytulanka- namiastka domu...


 

Październik, drugi miesiąc adaptacji...

Październik powitał nas piękną, słoneczną pogodą. W sam raz na nasz pierwszy spacer poza teren przedszkola.

 

Nawiązują się przyjaźnie…


Odkrywamy, że można bawić się z kolegą, koleżanką i wspólne spędzanie czasu jest całkiem fajne.
Uczymy dzielić się zabawkami, oczekiwania na swoją kolej w zabawie, wspólnych posiłków, samoobsługi. 
Nasza pani próbuje zainteresować nas książką. Czyta nam o przedszkolaku  Felusiu i Guciu, jego ulubionym misiu.
Feluś ma trzy lata i właśnie pierwszy raz idzie do przedszkola. Chłopiec idzie z najwierniejszym przyjacielem, misiem Guciem- razem wyruszą w nieznane. Czy spotka znajome dzieci? W czym pomoże mu pani? A co będzie, jeśli nagle zatęskni za mamą?
Okazuje się, że inne dzieci mają podobne problemy, obawy, zwyczaje, zabawy, zabawki czy zajęcia.Będziemy czytać też inne książki o przygodach i przeżyciach małych przedszkolaków i ich ulubionych zabawek..
Razem bawimy się, śmiejemy się, płaczemy. Razem zasypiamy przy muzyce, z ulubioną przytulanką…

   

Działamy kreatywnie…


Lubimy i chcemy działać: rysować, malować, bawić się materiałem ekspresyjnym.
Już malowaliśmy farbami, rysowaliśmy, lepiliśmy z masy plastycznej.

Kreatywne pracowaliśmy z Darami Jesieni, materiałem przyrodniczym: bajecznie kolorowe liście, noski klonowe i folia spożywcza… Powstał piękny witraż!
W kolejnych miesiącach będziemy poznawać technikę kolażu, wykonamy tekturową ozdobę choinkową( nasza pani nie chce nam zdradzić, co to będzie- niespodzianka!), prezent dla Babci i Dziadka z wykorzystaniem styropianu, pejzaż zimowy z papieru toaletowego!, twórczą pracę z wykorzystaniem butelek plastikowych, wielkanocne ozdoby z wytłoczek po jajkach,  a w maju prezent dla mamy i taty z wykorzystaniem gazet… aby w końcu stać się KREATYWNYM PRZEDSZKOLAKIEM( hurra, dostaniemy certyfikat!). Nasze przedszkole też…
Wszystko już zaplanowane, do dzieła!

 

 

Poznajemy najbliższe środowisko…


Rozpoczęliśmy przygodę z nauką.
Stopniowo przyswajamy sobie normy i reguły postępowania, uczymy się postępować zgodnie z nimi.
Kolorujemy, łączymy w pary pasujące do siebie elementy, poznajemy charakterystyczne zawody, uczymy się nazywać zwierzęta i dopasowywać je do określonych środowisk. Utrwalamy wiedzę o najbliższym otoczeniu, poznajemy piramidę żywieniową , zasady zdrowego żywienia i higieny. Byliśmy na pierwszej wycieczce do sklepu spożywczego.
Uczestniczymy w akcjach społecznych i programach edukacyjnych, tj. Mały miś w świecie wielkiej literatury, Cała Polska Czyta dzieciom, Piękna nasza Polska cała…
W ramach projektu „Piękna nasza Polska cała”, posadziliśmy drzewko pamięci, nauczymy się piosenki  i wierszy o tematyce patriotycznej, z naszą panią i rodzicami wykonamy pracę plastyczną nt. stroju regionu częstochowskiego, przygotujemy z panią i potrawę regionalną i upieczemy chleb…
Może wykonamy inne, wymyślone przez nas działania, na miarę naszych małych rączek…?

 

   

 

 

2018 - mp35.czest.pl Onika.pl Strony WWW Częstochowa