Ogólnopolski projekt Mały Miś w świecie wielkiej literatury

ROK SZKOLNY 2017 / 2018

„Mały Miś i Dzień Bezpiecznego Internetu 2018”

Dzień Bezpiecznego Internet (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku i ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu od 2005 roku organizowany jest pzez Pslkie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę- realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę”

DBI 2018 obchodziliśmy 6 lutego pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: tworzymy kulturę szacunku w sieci”. Szacunek to pojęcie, które zawiera w sobie bardzo wiele treści. To istotna wartość, bez której nie zbudujemy kultury zrozumienia, zaufania i tolerancji. Brak poszanowania innych osób, ich prywatności czy odmiennych poglądów skutkuje niepokojącymi zjawiskami, które pojawiają się w internecie m.in. cyberprzemocą, hejtem, sekstingiem, ksenofobią. Podczas obchodów DBI 2018 podkreślaliśmy , że szacunek jest ważny nie tylko w odniesieniu do świata, innych ludzi, ale także do własnej osoby – jest wsparciem w ochronie naszej prywatności, a także w budowaniu reputacji. Internet to narzędzie, które młodzi ludzie intensywnie wykorzystują do komunikacji, a dobre i pozytywne relacje są oparte na poszanowaniu drugiej strony.

(% gallery name=mis-i-internet-2018 %)

MIŚ REGIONALISTA- ZADANIE 4

Kto dba o pamięć o naszych przodkach?- spotkanie z regionalistą

Zwiedzanie Szopki Olsztyńskiej Jana Wewióra.

Znajduje się ona w 100 letniej zabytkowej chałupie, a jej atrakcją jest ruchoma, ręcznie rzeźbiona od kilkunastu lat szopka z lipowego drewna, autorstwa Jana Wewióra-miejscowego twórcy.

Szopka leży na Szlaku Architektury Drewnianej województwa śląskiego i nosi nazwę Jurajskie Betlejemowo.

W piwnicznych lochach pan Jan stworzył inscenizacje legend i wydarzeń z historii olsztyńskiego zamku. Zwiedzanie ubarwione jest ciekawymi opowieściami artysty.

Kolejnym etapem wycieczki było zwiedzanie „Chaty na Zakolu” Stanisława Brzeziny Kałkusa.

Chatę zbudowano na przełomie XIX i XX wieku.

(% gallery name=misio-2018 %)

MIŚ REGIONALISTA- ZADANIE 3

Co wiesz o swoim mieście/ regionie?

Aby utrwalić wiadomości o Częstochowie, przedszkolaki wędrowały w poszukiwaniu historii, odwiedzały miejsca charakterystyczne i znaczące dla naszego miasta…

(% gallery name=mis-region-2018 %)

MIŚ REGIONALISTA- ZADANIE 2

Smaki regionalne- Co tak pachnie?

Aby się przekonać, jak smakuje żurek, dzieci z pomocą nauczyciela zakisiły własny żur.

Woda, mąka (ciekawe, czy wszyscy wiedzą, z jakiego rodzaju mąki kisimy żur?), czosnek i przyprawy. Dzieci starannie wymieszały składniki, nawet na dwa sposoby. Kisł sobie w klasowym ciepełku.

A jaki czuć było zapach… Hmmm…

Świąteczne przygotowania zapadły przedszkolakom w pamięci z powodu własnoręcznych, tradycyjnych wypieków: pierniczków i puchatej babki.

Delicje te, były ozdobą świątecznego spotkania z rodzicami.

Tłusty czwartek- to oczywiście tradycyjny pączek!

Przedszkolaki podglądały pracę pań kucharek, aby potem własnoręcznie… no z małą pomocą  przygotować mini pączki. Pychota!

(% gallery name=smaki-regionu-2018 %)

Miś Regionalista

w Miejskim Przedszkolu Integracyjnym nr 35, im. Małego Księcia w Częstochowie

MIŚ REGIONALISTA- ZADANIE 1

Spotkanie z regionalnym twórcą- częstochowski strój ludowy

Przedszkolaki przygodę z regionem częstochowskim rozpoczęły od spotkania z Izabelą Szewczyk, właścicielką zagrody Maciejówki, leżącej na Szlaku Zagród Edukacyjnych województwa śląskiego. Pani Iza przybyła do naszego przedszkola w pięknym regionalnym stroju częstochowskim, aby opowiedzieć o jego kolorystyce, znaczeniu i sposobie noszenia.

W zagrodzie Maciejówka, prowadzone są zajęcia edukacyjne o życiu na wsi i przyrodzie, warsztaty tematyczne rękodzielnicze, o chlebie wiejskim na zakwasie, domowych pierogach, smalcu, żurze i innych smakołykach pochodzących z regionu częstochowskiego.

Dzieci miały okazję przymierzyć elementy stroju, zaciekawione wypytywały o przeznaczenie poszczególnych części garderoby. Spotkanie upłynęło w miłej atmosferze, tym bardziej że pani Iza przeczytała dzieciom i misiowi Rysiowi jedną ze swoich bajek…

(% gallery name=regionalista-2018 %)

Miś Regionalista

– przedszkolni badacze historii i kultury

Czas trwania projektu: 1.12.2017-30.03.2018

Podczas 4 miesięcznego projektu dzieci pod opieką nauczycieli odkrywają historię regionu w którym żyją.

Miś Bruno zamienia się w detektywa i „wysyła” do dzieci list z 4 zadaniami:

1.”Jestem Lasowiakiem, a Ty?” – odkrywanie grupy etnograficznej, jej zwyczajów, strojów

2.”Co tak pachnie? – na tropie smaków regionalnych

3.”Co wiesz o swoim mieście/swojej wsi?” – poznanie pochodzenia nazwy miejscowości, herbu, historii etc.

4.”Kto dba o pamięć o naszych przodkach?” – spotkanie z regionalistą, wizyta w muzeum, skansenie lub wycieczka po miejscowości

Częstochowa

Początki Częstochowy nie są dokładnie udokumentowane.

Jednak badania archeologiczne i naukowe pozwalają przypuszczać, iż już w XIX w. na prawym brzegu Warty istniało grodzisko znane pod nazwą ,,Gąszczyk” , a nieco później mały gródek na wzgórzu oddalony od rzeki około 2,5 km na zachód zwanym później (od 1388 roku) wzgórzem jasnogórskim. Starszym rodu zamieszkującym grodzisko miał być Częstoch, od którego później wieś przyjęła nazwę Częstochowa natomiast gród pod jasnogórski zaczęto określać Częstochówką. Pierwsza pisana wzmianka pochodzi z dnia 25 grudnia 1220 roku. Większego znaczenia miasto nabrało po lokacji co miało miejsce między rokiem 1370, a 1377. Ostatnia wzmianka o wsi pochodzi z 24 sierpnia 1356 roku, a jest wymieniona w dokumencie króla Kazimierza Wielkiego wydanego w Krzepicach z okazji nadania wsi przywileju lokacyjnego. Następny dokument wydany przez Ks. Władysława Opolczyka w 1377 roku, wymienia Częstochowę już jako miasto. Duże znaczenie dla rozwoju Częstochowy miało także usytuowanie w XIV w pobliskim Olsztynie warownego zamku, co pozwalało na spokojny rozwój. Rozkwit miasta został nieco zahamowany na początku XVI w., na skutek pożarów. Jednak liczne przywileje królewskie pozwoliły na stopniowy i znaczący wzrost gospodarczy. Panująca zaraza w latach 1629-30 oraz liczne wojny w drugiej połowie XVII wieku ponownie zahamowały rozwój miasta.

Obok miasta Częstochowa, które nazywane jest także Starą Częstochową od końca XIV wieku zaczęła rozwijać się podjasnogórską osada zwana Częstochówką. Rozwój osady nie rozerwalnie związany jest z klasztorem OO paulinów, których książę Władysław Opolczyk sprowadza z Węgier i osadza ich tu w dniu 22 czerwca 1382 roku.

Wieś Częstochówka prawa miejskie uzyskała 8 września 1717 roku. Rozwój obydwu miast oraz wzrastający ruch pątniczy spowodowały, że 19 sierpnia 1826 roku połączyły się w jeden organizm miejski pod nazwą Częstochowa.

Z tej okazji miasto otrzymuje nowe prawa i to prawa przysługujące miastom wojewódzkim.

Charakterystycznym znakiem, łączącym obydwa miasta tj. Starej i Nowej Częstochowy jest wytycznie szerokiej arterii komunikacyjnej i nadanie jej nazwy Alei Najświętszej Marii Panny.

http://www.czestochowabgm.republika.pl/sp29-3.htm

STRÓJ:

Częstochowski strój- Muzeum Częstochowskie

Strój częstochowski wykorzystuje elementy strojów regionów ościennych. Etnografowie mówią, że to efekt oddziaływania Jasnej Góry: ludzie przyglądali się pielgrzymkom, spodobały im się korale kobiet z jednego regionu, kupili więc takie swoim kobietom…

Zespół Pieśni i Tańca Cęstochowa

Stroje ludowe z okolic Częstochowy należą do grupy strojów mazowieckich – charakteryzują się zastosowaniem samodziałowych wełniaków tkanych w pasy. Znanym ośrodkiem tkackim był Mstów, położony na wschód od Częstochowy.

Strój częstochowski zaniknął on pod koniec XIX wieku, prawdopodobnie poprzez częste kontakty z ludźmi z innych części kraju. Zapewne niemały na to wpływ miał także fakt, iż Częstochowa była prężnym ośrodkiem przemysłu włókienniczego.

Strój z okolic Częstochowy 1883 r.

ZWYCZAJE:

W drugi dzień świąt młodzi chłopcy wędrowali po wsi z „Herodami”. Poprzebierani przedstawiali scenki z zycia Heroda.

Na koniec karnawału po wsi chodzili przebierańcy, spiewali i składali życzenia:

„Przyszli my tu na ostatki,

ni mom ojca ani matki…

Dajta pączka na widelec

bo to jutro jest popielec…”

Za kolędę dziekujemy

zdrowia, szczęścia winszujemy

aż na cały rok

Abyście długo żyli,

a po śmierci w niebie byli

Hej kolęda, kolęda

Wśród przebierańców można było znaleźć niedźwiedzia, diabła, cygana, cygankę….

JĘZYK:

Język używany przez częstochowian to integralna część dialektu małopolskiego, który znacznie różni się od tego używanego na Górnym Śląsku – tłumaczy prof. Jan Miodek.

Minisłowniczek:

Burok – strój ludowy.

Babok – potwór.

Bateryjka – latarka.

Bziakać – narzekać.

Cupić – przykucnąć, ale nieco obraźliwie.

Iść na dziorgę – skraść owoce z obcego sadu lub ogrodu.

Ciorać – brudzić.

Ciątać – błąkać się bez celu.

Chapcie – poprawna forma to kapcie, ale w Częstochowie wszyscy noszą w domu chapcie.

Chlizdać – chlapać, rozlewać.

Druszlak – podobnie jak w przypadku chapci, to niepoprawna, częstochowska forma, powinno być durszlak lub cedzak.

Guguła – niedojrzały owoc.

Haczka – Narzędzie do kopania.

Ino – tylko.

Majloch – cham, nieprzyjemny i odpychający typ, którego lepiej unikać, a którego można spotkać w ciemnej bramie.

Lebrować – w powiecie kłobuckim oznacza leniuchować.

Piterek – inna nazwa portfela, ale odnosi się raczej do kobiecych portfeli.

Pozołdy – słodycze.

Raniec – tornister.

Prucić – grzebać.

Skuśka – skrót.

Trejtać – deptać.

Tyrpać – szturchać.

Smyrać – łaskotać.

Zastróżka – temperówka.

Zomorek – dziecko niejadek.

Zrywka – jednorazowa, foliowa torba na zakupy.

SMAKI :

W każdym domu, w kamiennym garnku nastawiano żur, z którego sporządzano barszcz, na co dzień podawano go z chlebem lub ziemniakami. Często także przygotowywano zalewajkę – ziemniaki gotowano w wodzie, w garnku zwanym żeleźniokiem z dodatkiem przypraw i grzybków zalewano żurkiem zakiszonym.

Wiele zup było przygotowywanych tylko na wywarze z warzyw, które pochodziły z własnego ogródka. Taką zupą jest także pietruszajka.

W okresie wykopków ziemniaków przygotowywano pieczonki, które przygotowywano na kartoflisku i pieczono nad ogniskiem z łętów ziemniaczanych.

Do dziś także przygotowuje się kluski prażone ,prażucha, prażuchy.

W kuchni żydowskiej w Lelowie i okolicach, podawano ciulim, zwany jako kocmouch lub kugiel, w samej Częstochowie, jak i pobliskim Mstowie, i Kłobucku.

Z ziemniaków przyrządzano także żelazne kluski ( tulane kluski)- kluski ziemniaczane bez dodatku gotowanych ziemniaków. Te podawano z czerniną, czyli zupą sporządzoną z wywaru mięsnego zalanego krwią z kaczek lub gęsi.

Na terenie podczęstochowskiej wsi, obecnie w granicach miasta podawano także zupę owocową, podawaną z ziemniakami okraszonymi słoniną. Zupa nazywano garus, był to przetarty kompot z jabłek, gruszek i wczesnych śliwek zaprawiony mąką i śmietaną.

Na zimę w każdym gospodarstwie przygotowywano dębowe beczki z kiszoną kapustą. Z kapusty przygotowywano bigos jak w całej Polsce, ale także pierogi z kapustą i grzybami.

W każdym gospodarstwie był ogródek, w którym uprawiano warzywa. Główne uprawy polowe to żyto, ziemniaki. Z żyta wypiekano chleb, ale w Żarkach do dziś piecze się chleb także z mąki gryczanej, chleb tatarczuch. Z mąki pszennej i jajek przygotowywało się obwarzanki, które sprzedawane były na odpustach i jarmarkach.

http://www.interklasa.pl/portal/dokumenty/r093/menu.htm

……………………………………………………………………………………………………….

Zakończenie II edycji projektu „MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY”

(% gallery name=maly-mis-2018 %)

Piątek, 5. 01. 2018

Wrócił Pysio!!!

Dziś 5 stycznia powrócił z długiej podróży miś Pysio.

Miś widać jest zadowolony z wędrówki po Polsce.

Pyszczek ma szeroko uśmiechnięty, radosnym oczkiem łypie na dzieci, jakby chciał powiedzieć:

…ale było fajnie…!

Misiu odpocznij sobie bo już niedługo w towarzystwie misia Rysia- pracowicie wędrującego po domach przedszkolaków- wyruszysz w odwiedziny do dzieci, aby w ich domu posłuchać ciekawych, czytanych przez rodziców opowiadań i bajek!

(% gallery name=powrot-pysia-2017 %)

Piątek, 20. 12. 2017

Nazywam się Nela!

Ostatni miś, jaki do nas przywędrował, nosi piękne imię Nela!

Nela jest dobrze wychowaną misiową panienką- nosi pracowicie wydzierganą sukieneczkę, kokardkę i torebeczkę!

Podoba się z racji swojego ubioru, szczególnie dziewczynkom…

Nela towarzyszy przedszkolakom w życiu grupy przez 3 dni, słucha czytanych dla niej bajek, wierszy, opowiadań.

Już 22 grudnia machając łapką na pożegnanie, żegnana z łezką w oku, schowała się do koperty, aby opuścić nas na zawsze.

(% gallery name=nela-2017 %)

Piątek, 15. 12. 2017

Mam na imię Łatek!

Dziś z Krakowa dostaliśmy misia Łatka.

Łatek, jest małym, pracowicie uszytym misiem. Ciekawie zerkał na dzieci guzikowymi oczkami… będą bawić się ze mną?

Mimo misiowych obaw, został z entuzjazmem powitany przez przedszkolaki.

Tak jak poprzednie misie- został przytulony i wycałowany.

Odwiedził 2 grupy, przeczytaliśmy misiowi baśń, dzieci wykonały pamiątkowy rysunek.

Łatek został wysłany do Łęcznej, aby bawić się z innymi przedszkolakami.

(% gallery name=mis-latek-2017 %)

Wtorek, 05.12.2017

Tadek!

Zawitał do nas kolejny miś o imieniu Tadek.

Sympatyczny miś od razu spodobał się dzieciom, szczególnie maluszkom- taki mięciutki, puszysty, nic tylko przytulać i całować!

Ale wszystko co dobre, wkrótce ma swój koniec- Tadek opuszcza mury naszego przedszkola już 8 grudnia, aby ucieszyć przedszkolaków z Łęcznej.

(% gallery name=tadek-mis-2017 %)

Poniedziałek, 04.12.2017

Rysiu, bądź grzeczny…!

Przedszkolny miś Rysio, który był przedszkolnym misiem towarzyszącym z 1 edycji projektu „ Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”, został obfotografowany i wyściskany przez dzieci, bo rusza po domach wychowanków ze swoim dziennikiem podróży. ..

Cały tydzień czytaliśmy misiowi, a nawet uczestniczył w teatrzykach…

(% gallery name=teatrzyk-joli-2017 %)

Środa, 29.11.2017

Żegnaj Jadziu!

Jadzia machając łapką schowała się w kopercie, by ucieszyć dzieci z następnego przedszkola. Z niecierpliwością i ciekawością czekamy na kolejne przesyłki…

A tymczasem przygotowujemy naszego przedszkolnego misia- misia Rysia, do podróży po domach przedszkolaków!

Miś Ryś towarzyszył I edycji projektu „ Mały miś w świecie wielkiej literatury”- witał pluszowych gości w progach naszego przedszkola i jak na gospodarza przystało- towarzyszył w jego zwiedzaniu, oprowadzał po grupach razem bawiąc się z dziećmi.

Teraz Ryś ruszy w podróż po domach przedszkolaków, aby razem z nimi, z pomocą rodziców, zgłębić literaturę dla dzieci i tym sposobem zachęcić do czytania.

Już przygotowany dziennik podróży Rysia- od 4 grudnia powędruje do domu wraz z… kto go z dzieciaków zaprosi!

(% gallery name=mis-rysiu-2017 %)

Poniedziałek, 27.11.2017

Dziś wysłaliśmy naszego misia Pysia w daleką podróż- do Łęcznej.

Kochany Pysio- jeszcze przed podróżą, aby za nami nie tęsknił, przeczytaliśmy mu książeczkę… Do widzenia Pysiu!

Łzy pożegnania osłodziła nam niespodzianka- z Krakowa, w dużej kopercie pojawiła się jego koleżanka, Jadzia.

Przytulaniom nie było końca- sympatyczny miś, bardzo spodobał się dzieciakom. Jadzia towarzyszyła nam przez 3 dni przedszkolnego życia.

Ale najbardziej lubiła jak czytaliśmy jej książeczki, z zainteresowaniem oglądała krótkie scenki literackie… aż żal będzie się rozstać…

(% gallery name=mis-pysio-2017 %)

Oficjalne rozpoczęcie II edycji projektu „MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY

W dniu 24.11.2017 rozpoczęliśmy na nowo czytelniczą przygodę z małym misiem.

„ Dzień Pluszowego Misia” był bardzo uroczysty.

Dzieci z naszego przedszkola, przebrane w elementy ubioru misia, spotkały się na sali gimnastycznej, aby wspólnie z gośćmi z Fundacji Oczami Brata, Przedszkolem „Chata Skrzata” oraz rodzicami i dziećmi z ZSS nr 45 w Częstochowie, czytać książeczki misiowi o imieniu PYSIO jak również zapoznać gości a naszym dzieciom przypomnieć postać Bruna – głównego bohatera projektu „ Mały miś w świecie wielkiej literatury”.

W tym dniu nastąpiło też rozstrzygnięcie gminnego konkursu plastycznego, pt. :Mój ulubiony miś”, organizowany po raz 13 przez nasze przeszkole. Dzień Pluszowego Misia był radosnym przeżyciem, czego dowodem były uśmiechy nagrodzonych dzieci za plastyczne starania, wspólne pląsy z misiami maskotkami i pamiątkowe zdjęcie uczestników projektu.

Dzieci i nauczyciele spotkali się również z przedstawicielem mediów- redaktorką radia RFM MAXXX. Udzielały wywiadu nt. Dlaczego miś?, kto to miś Pysio?, jaka ulubiona zabawka( oczywiście miś:), co chciałbym dostać na Mikołaja?( miś, miś, miś…)W klasach kontynuowano czytanie misiom książeczek wybranych przez dzieci.

W poniedziałek, dn. 27.11. 2017, nastąpi start projektu wędrującego misia- wysłanie misia PYSIA w podróż. W. Struska

(% gallery name=mis-konkurs-2017 %)

„MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIE LITERATURY”

II edycja, rok szkolny 2017/2018

Już drugi rok nasze przedszkole przystępuje do projektu czytania z małym misiem Bruno. Tym razem podróż z małym misiem będzie kontynuowana ramach innowacji pedagogicznej.

Autorką innowacji jest Aneta Konefał, dyrektor Publicznego Przedszkola nr 1 w Kolbuszowej.

W roku szkolnym 2017/2018 przygoda z Misiem Bruno będzie kontynuowana przez nauczycielki: Wiesławę Struską i Annę Kot.

(% gallery name=mis-bruno %)

Warunkiem uczestnictwa w wersji ogólnopolskiej jest przekazywanie misia z dzienniczkiem od przedszkola do przedszkola lub od domu do domu dzieci w obrębie danego przedszkola.

„Mały Miś w świecie wielkiej literatury” w roku szkolnym 2017/2018:

1. wersja ogólnopolska

2. wersja przedszkolna

3. wersja gminna

4. Mały Miś Regionalista – przedszkolni badacze historii i kultury

5. „100-lecie odzyskania niepodległości – pokaż radość Przedszkolaku!”

6. „Mały Miś i Dzień Bezpiecznego Internetu”

7. „Mały Miś i bezpieczne wakacje”

Konkursy:

a) Misiowy kącik czytelniczy – konkurs dla nauczycieli

b) Międzynarodowy konkurs plastyczny dla dzieci: „Dawne tradycje świąteczne w moim regionie/miejscowości”

Wersja ogólnopolska

Czas trwania projektu: 25.11.2017-18.06.2018

Nauczyciele zgłaszają uczestnictwo poprzez przesłanie deklaracji udziału w projekcie. Każda grupa liczy 7 placówek. Autor projektu wskazuje w każdej grupie koordynatora. Każdy nauczyciel przygotowuje misia, który odbędzie wędrówkę po przedszkolach z grupy przedszkoli. Miś gości w przedszkolu nie dłużej niż trzy dni robocze.

Etapy przygotowania misia do podróży:

– nadanie imienia (miś posiada wizytówkę przyczepioną do niego wstążeczką)

– wyposażenie misia w dziennik podróży

– wysłanie misia na adres z listy

Powitanie misia – gościa z przedszkola z grupy:

– zapoznanie dzieci z misiem: jego imieniem, przedszkolem z którego przywędrował

– wspólne oglądanie dziennika podróży

– „czytanie” misiowi książeczki wybranej przez dzieci

– uzupełnianie dziennika podróży

– wykonanie zdjęcia grupy z misiem

– wysyłka na kolejny adres z listy

Wersja przedszkolna

Czas trwania projektu: 25.11.2017-18.06.2018

Misie wędrują po domach przedszkolaków wyposażone w dzienniczki. Rodzice/opiekunowie przedszkolaków czytają misiom w domu, dzieci uzupełniają dzienniczek i przynoszą z powrotem do przedszkola.

Wersja gminna

Czas trwania projektu: 25.11.2017-18.06.2018

Koordynatorzy promują projekt w swojej gminie. Przekazane materiały wysyłają do przedszkoli w formie elektronicznej lub papierowej do urzędu oświaty właściwego w danej Gminie lub przekazują do przedszkoli osobiście.

Przedszkola w Gminie działają na zasadzie: „WERSJA OGÓLNOPOLSKA”- przekazywanie między przedszkolami lub „WERSJA PRZEDSZKOLNA”- praca nad projektem w obrębie własnego przedszkola.

Mały Miś Regionalista – przedszkolni badacze historii i kultury

Czas trwania projektu: 1.12.2017-30.03.2017

Podczas 4 miesięcznego projektu dzieci pod opieką nauczycieli odkrywają historię regionu w którym żyją.

Miś Bruno zamienia się w detektywa i „wysyła” do dzieci list z 4 zadaniami:

1. „Jestem Lasowiakiem, a Ty?” – odkrywanie grupy etnograficznej, jej zwyczajów, strojów

2. „Co tak pachnie? – na tropie smaków regionalnych

3. „Co wiesz o swoim mieście/swojej wsi?” – poznanie pochodzenia nazwy miejscowości, herbu, historii etc.

4. „Kto dba o pamięć o naszych przodkach?” – spotkanie z regionalistą, wizyta w muzeum, skansenie lub wycieczka po miejscowości

„100-lecie odzyskania niepodległości – pokaż radość Przedszkolaku!”

Czas trwania projektu: 11.11.2017-11.11.2018

Przygotowania do wielkiego wydarzenia – 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę i wspólne świętowanie w ogólnopolskim gronie przedszkolaków, rodziców i nauczycieli wychowania przedszkolnego. W roku szkolnym 2017/2018 przygotowanie do „Biesiady patriotycznej w przedszkolu” – nauka piosenek, wierszy, przygotowanie dekoracji i kotylionów, a przede wszystkim zapoznanie dzieci z wydarzeniami historycznymi (wg zaproponowanego scanariusza).

„Mały Miś i Dzień Bezpiecznego Internetu”

Czas trwania projektu: 8.02.2018

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku i ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu od 2005 roku organizowany jest przez Polskie Centrum Programu Safer Intern

„Mały Miś i bezpieczne wakacje”

Czas trwania projektu: 15.06.2017

Wydarzenie jednodniowe. Zajęcia na temat bezpieczeństwa podczas wakacji przeprowadzone wg zaproponowanego scenariusza.

Zamieszczone za: https://czytamy-misiom.blogspot.com/

ROK SZKOLNY 2016/2017

W ramach ogólnopolskiego projektu „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” braliśmy udział w dodatkowych przedsięwzięciach:

  • Mały Miś i polskie tradycje Bożego Narodzenia

  • Mały Miś i dzień bezpiecznego Internetu

  • Mały Miś i tradycje Wielkanocne

  • Mały Miś w świecie wielkich wartości

MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKICH WARTOŚCI

W miesiącach marzec– maj 2017 r. dzieci z grup: III i IV, z Miejskiego Przedszkola integracyjnego nr 35, im. Małego Księcia, uczestniczyły w projekcie „Mały miś w świecie wielkich wartości”.

Projekt miał na celu m.in. wprowadzenie dzieci w świat wartości i emocji, poszukiwanie przez dzieci wartości, odkrywanie i ich doświadczanie, uwrażliwienie na problemy społeczne, rozwijanie empatii, nawiązywanie pozytywnych relacji z innymi ludźmi, kształtowanie przynależności do grupy i własnego poczucia wartości.

W ramach projektu „Mały miś w świecie wielkich wartości”, zostało zrealizowanych 7 punktów:

1. Przeprowadzenie zajęć na temat wartości wg opracowanego scenariusza. Ponad to: cykliczne słuchanie i omawianie 'Bajek terapeutycznych” H. Szagi, Bajki z Bajek, książek z serii: „Zaopiekuj się mną” H. Webb.

2. Misiowy wolontariat: zbieranie nakrętek w ramach akcji „ Nakrętkowa Częstochowa”, karmy dla schroniska dla zwierząt, zużytych baterii, żywności i zabawek dla TPD, udział w akcji „ Każdy znaczek wspiera misje”, występy wokalne i przedstawienia dla seniorów okazji Dna Kobiet, udział w akcji, happeningu „ Zapal się na niebiesko dla autyzmu”, 1 % dla Marcelka;

3. Dzień Dobrych Uczynków- 19 maja w przedszkolu: „Kosz dobrych myśli” dla każdego, zabawa „ Tajemniczy Przyjaciel”, nauka wiersza M. Szczepańskiej „ Dobre uczynki”, praca plastyczna – dobre i złe zachowanie, ordery dla dzieci „ DobryMiś”,

4. Przygotowanie kartki i rysunków – symboli przyjaźni do Misiowej Mamy, wysłanie ich do Kolbuszowej, do autorki projektu p. Anety Konefał,

5. Przygotowanie gazetki dla rodziców, publikacje na stronie inernetowej przedszkola, publikacja w gazetce przedszkolnej,

6. Udział w e- szkoleniu „ Wartości w życiu dziecka w wieku przedszolnym”, poprowadzonym przez autorkę projektu,

7. Publikacja artykułu nt projektu i działań w gazetce „ Przedszkolaczek”- zamieszczenie Kodeksu Wartości, artykułu „ Kształtowanie systemu wartości u dzieci” z misiem Brunem. Kolpoltaż i promocja w środowisku przedszkolnym, wśród przyjaciół.

Scenariusz zajęć – WARTOŚCI

(% gallery name=mis-wartosci17 %)

MAŁY MIŚ I TRADYCJE WIELKANOCNE

To kolejny projekt organizowany w ramach międzynarodowego projektu: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”, mającego na celu rozwijanie czytelnictwa i współpracę między przedszkolami.

Projekt „Mały Miś…” i wszystkie inne akcje z nim związane realizowane są w oparciu o postać Małego Misia Bruna oraz czytaniu dla dzieci przez nauczycieli oraz rodziców.

Dobór literatury w wyżej wymienionym projekcie temaTycznie nawiązuje do Świąt Wielkanocnych.

Proponowane do wykonania były następujące zadania( do wykonania 3, do wyboru):

1. Pisankowy zawrót głowy… – przeprowadzenie zajęć plastycznych.

Zapoznanie dzieci z treścią wiersza – ,,Pisanki” D. Gellner.

Zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami technik wykonywania pisanek. Wybór jednej z nich i wykonanie pisanek przez dzieci.

Wręczenie dzieciom dyplomów „Misiowego Pomocnika”.

2. „Gdy myślę o Wielkanocy…” – wysłanie pracy plastycznej na

międzynarodowy konkurs plastyczny lub wiersza przez nauczyciela.

3. Wysłanie życzeń do 3 Misiowych Przedszkoli. Wykonanie kartek z dziećmi zawierajacych motyw misia. Wspólne redagowanie z dziećmi treści życzeń.

Uczestnicy projektu sami dobierają sobie przedszkola do wymiany

pocztówkowej.

4. Wielkanocny stół. Poznanie potraw wielkanocnych z róznych krajów. Zapoznanie dzieci z wierszem; „Na wielkanocnym stolle”.

5. Taniec kurcząt w skorupkach… nauka zabawy muzycznej Marii Zofii

Tomaszewskiej, lub własna interpretacja utworu Modesta Musorgskiego.

Nagranie filmiku z wykonania zadania przez dzieci.

To już kolejna akcja, w której brała udział grupy III i IV naszego przedszkola.

Wykonaliśmy następujące zadania:

1. „Pisankowy zawrót głowy”- zapoznanie z treścią wiersza „Pisanki”, zapoznanie z różnymi rodzajami technik wykonywania pisanek, malowanek lakierem do paznokci, kraszanek, brokatowych pisanek ze styropianu- wykonanie dziecięcych pisanek, wręczenie dyplomów, które dzieci same pokolorowały wg własnego pomysłu.

2. „Gdy myślę o Wielkanocy…” – wysłanie pracy plastycznej na międzynarodowy konkurs plastyczny – grupa III- praca Natalii K. i wiersza napisanego przez nauczyciela- Wiesławę Struską. Natalia zdobyła II nagrodę w międzynarodowym konkursie plastycznym. GRATULACJE!

WIERSZ:

Wielkanocne rozmyślania…

Wielkanoc, Wielkanoc, najpiękniejsze święta,

cieszą się dziadkowie, rodzice i wnuczęta.

Baziowa palemka, cukrowy baranek

święcimy z radością w sobotni poranek.

Pisanki, kraszanki, jajka malowane,

i puchate baby lukrem ozdabiane.

Z koszyczka wygląda żółciutki kurczaczek,

na zielony owies ma wielki smaczek.

Obok leży mazurek czekoladą zdobiony,

wędliny i chlebek świeżo upieczony.

Wielkanocne Alleluja śpiewa zajęcy chór,

w kąciku malując jajka w pisankowy wzór.

Z kuchni płyną zapachy smakowite,

mama z babcią szykują śniadanie obfite.

Bo wszak tradycją jest polskiego domu,

aby w ten dzień nie brakowało nikomu:

radości, miłości i błogosławieństwa baranka,

który zmartwychwstanie Wielkanocnego poranka.

A w poniedziałek dzieciaki szaleją,

bo taka tradycja- wszyscy wodę leją.

Śmigus! Dyngus! Na najmłodszych uciechę,

ze śmigusówek wodą psikają ze śmiechem.

Dorośli dostojnie składają sobie życzenia,

zdrowia, radości, miłości i powodzenia,

wierząc, że dobra myśl w te dni świat odmienia.

Na te słowa- nie wiesz jak, i nie wiesz skąd,

dopada Cię nostalgia, wspomnienie dzięcięcych świąt,

obraz domu rodzinnego i świąt Wielkiejnocy,

bo ogólnie wiadomo… to Święta wielkiej mocy!

Niech to wszystko, w czas wiosny, życia i radości-

w waszych domach na zawsze, od teraz zagości!

WESOŁYCH ŚWIĄT WIELKANOCNYCH!

Wiesława Struska

3. Wysłanie kartek świątecznych do 3 Misiowych Przedszkoli z motywem misia Bruna w środku.

4. Wielkanocny stół- zapoznanie dzieci z wierszem- „Na wielkanocnym stole”. Poznanie potraw polskich oraz z innych krajów( Rosji, Włoch, Niemiec). Umieszczenie w szatni przedszkola wielkanocnych dekoracji, zastawienie stołu wielkanocnego. Spożycie symbolicznego śniadania wielkanocnego. Zabawy z poszukiwaniem zajączka.

Opracowanie: Wiesława Struska

(% gallery name=mis-wielkanoc17 %)

MAŁY MIŚ I DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU

(% gallery name=dbi17 %)

Z uwagi, iż jednym z kierunków realizacji oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017 jest: „Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach”, celowym wydaje się propagowanie inicjatyw, które pozwolą środowisku przedszkolnemu( dzieciom/nauczycielom/ rodzicom) zapoznać się, dostrzec i zrozumieć, jakie niebezpieczeństwa mogą spotkać dzieci podczas surfowania w sieci.

Coraz młodsze dzieci rozpoczynają swoją przygodę z internetem – w sieci uczą się, bawią, poznają świat. Choć większość z nich sprawnie obsługuje urządzenia i chętnie testuje cyfrowe nowości, mali internauci nie zawsze wiedzą, jak bezpiecznie poruszać się po sieci. Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa online to wyzwanie dla każdego Nauczyciela i Rodzica.

Z tego powodu obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku, Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) i ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu od 2005 roku organizowany jest przez Polskie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundację Dzieci Niczyje) – realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange. Partnerem DBI 2017 jest Facebook.

DBI ma na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa dzieci w Internecie oraz nagłośnienie tematyki dotyczącej bezpieczeństwa online.

Podczas obchodów DBI organizatorzy zachęcają szkoły, organizacje pozarządowe, firmy i osoby prywatne do wspierania tego przedsięwzięcia przez organizację lokalnych inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów (m.in. zajęć edukacyjnych, happeningów, gazetek szkolnych, plakatów, map mentalnych, kolorowanek, piosenek, filmików, kampanii informacyjnych, konkursów).

DBI obchodzić będziemy 7 lutego 2017 r. pod hasłem „Razem zmieniamy internet na lepsze”.

Podczas zbliżającej się 13. edycji wydarzenia w Polsce organizatorzy chcą zwrócić uwagę na rolę każdego użytkownika internetu w budowaniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska online. Każdy z nas ponosi odpowiedzialność za to, co robi w sieci i w jaki sposób z niej korzysta. Podczas obchodów DBI szczególnie podkreślony zostanie potencjał internetu, który dzieci mogą wykorzystać zarówno w edukacji, kontaktach z rówieśnikami jak również jako formę twórczej rozrywki.

(% gallery name=udzial-dbi17 %)

DLACZEGO „ DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU”?

Dla nawet małych dzieci media i internet są obecnie nieodzowną częścią życia. Wielu rodziców i pedagogów zdaje sobie z tego sprawę, ale nie wszyscy tłumaczą dzieciom jak bezpiecznie z nich korzystać i jakie mogą z nich płynąć zagrożenia.

Ogólnopolska Akcja Dzień Bezpiecznego Internetu służy uświdomieniu małym użytkownikom sieci i ich rodzicom, że sztuka umiejętnego surfowania urasta do problemu, jeśli w porę nie zostanie odpowiednio „przyswojona”.

Akcja „ Dzień Bezpiecznego Internetu” w naszym przedszkolu obchodzona jest po raz pierwszy.

Z uwagi na wielość zadań i ciągłą ciekawość małych słuchaczy, postanowiliśmy realizować akcję przez cztery dni- od 07.02.2017 r. do 10.02.2017 r.

DZIEŃ PIERWSZY

Będziemy bawić się Internetem? Oglądać bajki, wykonywać zadania, kolorować obrazki?- a wszystkie będą dotyczyły tak ciekawego dla przedszkolaków Internetu?

Dzieci z niedowierzaniem, ale i radością podeszły do propozycji zabaw w tym temacie. Aby zainicjować temat, nauczycielki przeprowadziły z uczestnikami wywiad- co to jest sieć internetowa? Czy możemy z internetu korzystać pod nieobecność rodziców? Co to znaczy bezpiecznie korzystać? A po południu przyszły materiały edukacyjne, plakaty i ulotki z Polskiego Centrum Programu Safer Internet.

W samą porę…

Z zaciekawieniem owieraliśmy kopertę- co też ona zawiera? Barwne ulotki i plakaty umieściliśmy w kąciku tematycznym.Czas zapoznać się z ich treścią!

(% gallery name=internet1 %)

DZIEŃ DRUGI

W drugim dniu dzieci uczestniczyły w rozmowie, zainicjowanej i kierowanej przez nauczycieli: CO TO JEST INTERNET, SIEĆ I PŁYNĄCE Z NIEGO ZAGROŻENIA?

Bardzo interesujące były skojarzenia dzieci i wiedza na ten temat. Jednak najwięcej radości przyniosła zabawa w tworzenie sieci internetowej.

Dla rodziców przygotowaliśmy ulotki informacyjne na temat bezpieczeństwa dzieci korzystających z Internetu oraz ulotki nadesłane przez Safer Internet.

(% gallery name=internet2 %)

DZIEŃ TRZECI

W trzecim dniu zmagań z poznawaniem zasad bezpiecznego internetu, przedszkolaki zapoznały się z kreskówkami„ Owce w Sieci”, „ Tajemniczy Przyjaciel”. Obejrzenie ich było nauką dla dzieci, które stwierdziły, że nie należy rozmawiać z nieznajomymi w sieci, gdyż może to być bardzo niebezpieczne. Morał bajek podpowiedział jednak małym użytkownikom, jak uniknąć zagrożeń. W oglądających dorosłych filmiki wzbudziły reflekcję, ile niebezpieczeństw czyha na dzieci pozostawionych bez rodzicielskiej kontroli.

W tym dniu przedszkolaki odbyły także wizytę w zaprzyjaźnionej Publicznej Bibliotece, Filii nr 5. Tam pod kierunkiem pracownika biblioteki- pani Jagody, zapoznały się z wyposażeniem pracowni komputerowej, odbyły rozmowę wraz z instruktażem bezpiecznego korzystania z sieci.

Na popołudniowych zajęciach dzieci z pomocą nauczycieli, układały Kodeks Bezpiecznego Internetu, kolorowały rysunki Necia, Netki.

(% gallery name=internet3 %)

DZIEŃ CZWARTY

Na zakończenie projektu, w czwartym dniu, przedszkolaki własnoręcznie lub pomocą nauczycieli wykonały osobiste laptopy oraz telefony komórkowe, które posłużyły w zabawie aż do końca dnia, pod hasłem „W sieci może być bezpiecznie!”.Wesoły robocik Necio, zapraszał do wspólnej „ zabawy w Internet”.

Następnie przy hip- hopowej muzyce „ Necio”, dzieci wymyślały układy taneczne, wesoło skandując: NECIO, NECIO…, a potem tworzyły mapę mentalną.

W Kąciku dla Rodziców zawieszona została gazetka informacyjna oraz ulotki otrzymane z SaferInternet , które na pewno umożliwią dorosłym bezpiecznie wprowadzić dzieci w internetowy świat.

Dzieci w ciągu całego dnia wykonały plakaty na tórych ustalone zostały zasady bezpiecznego korzystania z internetu, a które zostały umieszczone w głównym holu przedszkola wraz z hasłami bezpiecznego korzystania z sieci.

Umieszczone w widocznym miejscu w szatni, były widoczne dla wszystkich odwiedzających przedszkole.

(% gallery name=internet4 %)

Cztery dni działań projektowych nie zamykają tego ważnego dla wszystkich tematu, aczkolwiek świadomość zagrożeń, zwiększa nasze bezpieczeństwo w sieci, to nie zapewnia go w 100%.

Mamy jednak nadzieję, że projekt Dzień Bezpiecznego Internetu, przyniesie zamierzony skutek- uwrażliwi dzieci i dorosłych na niebezpieczeństwa płynące z Internetu.

Opracowała Wiesława Struska

Zdjęcia + filmik Paulina Jasińska

Link do filmu

MAŁY MIŚ I POLSKIE TRADYCJE BOŻEGO NARODZENIA

Miś i choinka, to jeden z kilku ulubionych tematów nie tylko małych przedszkolaków. Każdy lubi puszystego, futrzanego przyjaciela, do którego można przytulić i wyżalić się, choinka znów daje nadzieję na pełną świątecznych zapachów, spotkań, radosnych niespodzianek, a dla dzieci wyczekiwanych tradycyjnie jak co roku prezentów, wśród których nie zabraknie… być może nowych przyjaciół misia?

Kto nie lubi misia, zapachu piernika, śpiewać kolędy, czy ubierać choinki?

Tradycje polskiego Bożego Narodzenia są bardzo silnie zakorzenione w każdym polskim domu. Warto poznać je jak najwcześniej- już w przedszkolu.

Dlatego długo nie zastanawiając się, z ochotą dwie grupy z naszego przedszkola: III i IV, przystąpiły do projektu „ Mały Miś i polskie tradycje Bożego Narodzenia”, który jest częścią ogólnopolskiego projektu ,,Mały Miś w świecie wielkiej literatury”.

Głównymi celami projektu są:

  • rozwijanie czytelnictwa zgodnie z kierunkiem realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2016/2017,
  • zapoznanie z tradycjami Bożego Narodzenia,
  • kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego, wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci oraz rozwijanie współpracy między przedszkolami.

Jest to krótki, dwutygodniowy projekt.

Nauczycielki wraz z dziećmi mają do wyboru trzy zadania, z sześciu zaproponowanych przez autorkę, Anetę Konefał:

1. Ubieramy choinkę. Zapoznanie dzieci z wierszem: „Zaczarowane drzewko”- Marii Terlikowskiej,

2. Nauka Misiowej kolędy: „Nie płacz, nie płacz Jezu” zaproponowanej przez Ludmiłę Fabiszewską,

3. Wysłanie życzeń do Misiowych Przedszkoli. Wspólne redagowanie z dziećmi treści życzeń,

4. Pieczemy pierniczki z Małym Misiem. Nauka misiowej rymowanki o pieczeniu,

5. Zaproś misia do wigilijnego stołu…- poznajemy tradycje i obrzędy bożonarodzeniowe,

6.Videokonferencja z wybranym przedszkolem i wymiana misiowych doświadczeń.

Kartki już gotowe, życzenia zredagowane( nasze cudne, kochane dzieciaczki, pełne pomysłów ), pierniczki upieczone, czas na ubieranie choinki i wysylanie życzeń. No i śpiewanie kolędy… za którą pięknie dziękujemy pani Ludmile

Pozostaje tylko zaproszenie misia do wigilijnego stołu, aby tak jak pozostali mali przedszkolacy wysłuchał o tradycjach i obrzędach, symbolice Bożego Narodzenia. Zapraszamy do wysłuchania też gości, którzy zechcą zajrzeć na naszą stronę…

W Polsce w większości rodzin jest obchodzone jako święto gromadzące wielu krewnych. Typowymi zwyczajami i potrawami dla tych Świąt, są:

• opłatek

• kolędy

• choinka i szopka

• prezenty

• Święty Mikołaj, w zależności od regionu: Dzieciątko, Aniołek, Gwiazdor lub Dziadek Mróz

• pierwsza gwiazdka

• karp

• makówki

• barszcz z uszkami

• pierogi z grzybami

• piernik

• kutia

• moczka

• kompot z suszonych owoców

• makiełki

Choinka

Według tradycji choinka była zawsze zdobiona świecami lub kolorowymi światełkami. W ten sposób stała się symbolem światła i nadziei, a także życia.

Zwyczaj ozdabiania drzewka przywędrował do nas w XVIII w., od niemieckich sąsiadów. Choinkę powinno się dekorować w wigilijny poranek. Światełka, są znakiem przyjścia Chrystusa na świat. Tradycyjne ozdoby to z kolei biblijne symbole. Łańcuchy symbolizują niewolę grzechu (a w XIX-wiecznej Polsce dodatkowo odnosiły się do zaborów), z drugiej jednak strony mają też „scalać” całą rodzinę. Jabłka mają przynieść domownikom zdrowie. Gwiazda – zawsze na czubku choinki – na pamiątkę gwiazdy betlejemskiej ma wskazywać drogę wszystkim bliskim. Orzechy oznaczają dobrobyt, a pierniki i inne słodkości – radość.

Jeszcze zanim przywędrował do nas zwyczaj ubierania choinki, w każdym kącie domu stawiano słomianego chochoła, który czasami był przyozdabiany kwiatami i orzechami. Po chochołach przyszedł czas na podłaźniczki, czyli czubek sosny zawieszony pod sufitem. Podłaźniczki były kolorowo strojone wstążkami, bibułą, piernikami, jabłkami i okrągłymi opłatkami wyciętymi z papieru. Wierzono, że zapewniają powodzenie na cały następny rok.

Przy wigilijnym stole

Po udekorowaniu drzewka nadchodził czas przygotowań do wieczerzy wigilijnej. Samo słowo „wigilia” oznacza czuwanie, czyli oczekiwanie na przyjście Jezusa. Cała rodzina powinna zasiąść przy odświętnie nakrytym stole i obowiązkowo zostawić jedno puste miejsce – dla niespodziewanego gościa. Kiedyś symbolizowało ono pamięć o członku rodziny, który odszedł, a obecnie – o wszystkich tych, którzy nie mogą być z nami w tym czasie.

Do stołu zasiadamy, gdy na niebie pojawi się pierwsza gwiazdka – na pamiątkę tej, która zaprowadziła Trzech Króli do nowonarodzonego Jezusa. Obecnie w wielu domach zapala się w oknach świecące gwiazdy. Od tej chwili można świętować.

Tradycyjna liczba potraw na stole wigilijnym to dwanaście, jednak wg jednej z tradycji na świątecznym stole powinna być nieparzysta liczba potraw. Biedni chłopi przygotowywali pięć lub siedem potraw, szlachta z kolei dziewięć, a arystokraci jedenaście. Każda z tych liczb ma swoje znaczenie: siedem to liczba dni tygodnia, dziewięć to liczba chórów anielskich, a dwanaście – liczba apostołów.

Obowiązkowo pod białym obrusem powinno znaleźć się sianko, symbolizujące żłóbek, w którym leżało nowonarodzone Dzieciątko.

Po kolacji domownicy mogą wyciągnąć źdźbło siana, a ten, kto będzie miał najdłuższe i najładniejsze, może liczyć na pomyślność w nadchodzącym roku.

Ważnym elementem jest również dzielenie się opłatkiem. Kiedyś był to kawałek chleba, a obecnie cienki, biały i kruchy wafelek. Dzielenie się opłatkiem to symbol przebaczenia i wyraz wdzięczności. Na wsiach gospodarze zanoszą również opłatek zwierzętom, co ma je uchronić przed rozmaitymi chorobami.

Na koniec wieczoru wigilijnego odbywa się wspólne śpiewanie kolęd.

A potem Pasterka…

Grupa III i IV, panie Wiesia, Paulina i Ania, życzą rodzinnych, pełnych radości oraz spokojnych i wesołych Świąt Bożego Narodzenia!

(% gallery name=mis-boze-narodzenie %)

2 GRUDNIA 2016

Mały Miś pomógł nam w wykonaniu zadań, także w pieczeniu pierniczków.

„Misiowa Rymowanka” o pieczeniu, zainspirowała dzieci do działania:

„Misiowa rymowanka”

Dzisiaj Misiu ma zadanie- pierniczkowe wykrajanie.

Trzy foremki weź do ręki, przynieś wałek i stolnicę.

Załóż fartuch, coś na głowę- dziś na pomoc twoją liczę.

Posyp mąką, nalej miodu, dodaj masła też troszeczkę.

Cynamonu zgrabnym ruhem nasyp trochę na łyżeczkę.

Mieszaj, zagnieć i gotowe- wielka kula już przed nami,

by za chwilę szybkim ruchem rozwałkować ją z paniami.

Wycinamy! Gwiazdy, lalki i koniecznie misie małe.

I do pieca, by po chwili spałaszować już je całe.

A.K.

Pierniczki udały się, bardzo smakowały, smakowała też polewa czekoladowa do ozdobienia pierniczków. Mniam!

(% gallery name=mis-pierniki %)

Dodatkowo dzieci zainteresowały się dziecięcymi książkami kucharskimi i książkami, w których kolorowe ilustracje obrazowały kulinarne zmagania. Szczególnym powodzeniem cieszył się obrazkowy przepis na …pierniczki.

5 GRUDNIA 2016

Dziś w przeddzień Mikołaja razem z misiem ubraliśmy choinkę!

Na pytanie skierowane o dzieci, czy chcą ubrać choinkę razem z misiem- odpowiedział radosny gwar rozentuzjazmowanych małych głosików! TAK!TAK!TAK!

Motywem wprowadzającym był wiersz M. Terlikowskiej „ Zaczarowane drzewko”:

Choinka, proszę pana,

jest chyba zaczarowana,

bo zaraz wszystko odmienia:

było szaro, a ona wchodzi do domu –

zielona i spełnia marzenia.

Choinka – niby królewna

taka zielona i srebrna,

taka czerwona i złota.

A pod nią – nasze marzenia:

lalka dla Mani i miś dla Henia,

nawet piłeczka dla kota.

Dobrze się bawić przy świeczkach,

tu miś, tu kot, tu laleczka.

I spać nam nikt jeszcze nie każe.

Choinka, proszę pana,

choinka zaczarowana –

drzewko spełnionych życzeń.

Naszej pracy nad strojeniem choinki, cichutko w tle towarzyszyły utwory o tematyce świątecznej, także znana już wszystkim „ Misiowa kolęda”.

(% gallery name=mis-choinka %)

Pozostały jeszcze dwa zadania, które wyznaczyliśmy sobie: wysyłanie życzeń do Misiowych Przedszkoli i zaproszenie misia wigilijnego stołu i zapoznania z tradycjami i obrzędami bożonarodzeniowymi.

Kartki już zaadresowane, jutro opuszczą nasze przedszkole aby trafić do zaprzyjaźnionych przedszkoli z 24 grupy.

Na kolację wigilijną miś musi troszkę poczekać- do 15 grudnia.

Wtedy to bowiem z udziałem rodziców dzieci wysłucha kolęd, zobaczy jak rodzina łamie się opłatkiem, składa życzenia, wysłucha Jasełek w wykonaniu dzieci, spróbuje smakowitych potraw wigilijnych. No i tradycyjnie, jak co roku, będzie miał okazję zapalić Światełko Pokoju…

6 GRUDNIA 2016

Wysyłanie życzeń do Misiowych Przedszkoli zakończone!

Kartki gotowe, zaadresowane, znaczek naklejony… powędrowały już do skrzynki pocztowej! Dzieci chętnie pomogły przy pakowaniu kartek do kopert i naklejaniu znaczka.

Za to po skończonej pracy, czekała na nie niespodzianka- ciasteczka mikołajowe i pierniczki!

A ponieważ życzenia, które wysłaliśmy do misiowych przedszkoli bardzo nam spodobały się, postanowiliśmy je opublikować:

„WESOŁYCH I MIŁYCH ŚWIĄT,

dużo słodyczy i zabawek pod choinką,

żeby misiowi nie zabrakło miodowych przysmaków

i żeby go potem nie bolał brzuszek!

Dużo białego śniegu na Święta!”

Prawda, że ładne?

(% gallery name=mis-kartki %)

8 grudnia 2016

Hurra! Przyszły pierwsze życzenia z misiowych przedszkoli.

Dziękujemy dzieciom i nauczycielkom z przedszkoli: w Jednorożcu i Wrocławiu.

Życzenia wszystkim podobały się, a szczególnie wspólna fotografia i podpisy przedszkolaków. Każda kartka zawierała element misia-a jakie ładne! Mamy nadzieję, że nasze życzenia wysłane do przedszkoli z grupy, również podobały się.

(% gallery name=mis-kartki2 %)

12 grudnia 2016

Kolejne życzenia z przedszkoli misiowych. Tym razem z przedszkoli: z Łukowa, Morąga oraz Przedszkola Ślimaczek z Legnicy.

(% gallery name=mis-kartkip %)

15 grudnia 2016

(% gallery name=rysunek %)

Kolejne, czwarte zadanie wykonane!

Dziś w dzień przedszkolnej wigilii z rodzicami, zaprosiliśmy misia do wigilijnego stołu…

Miś łakomym oczkiem spozierał na smakołyki przygotowane na wigilijną kolację. Wszyscy w tym dniu misia rozpieszczali- całusów i przytulania nie było końca!

Każdy też chciał uwiecznić swój wizerunek z honorowym gościem- misiem.

I na tym kończymy naszą opowieść o misiu, który odwiedził przedszkolaków, w poszukiwaniu ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA.

Mamy nadzieję, że mały miś na pewno dowiedział się, jak w każdej polskiej rodzinie, z poszanowaniem dla tradycji, obchodzone są święta Narodzenia Pańskiego… W.S.

(% gallery name=mis-zakonczenie %)

MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY

Powrót Nutki

Nareszcie nadszedł ten dzień. Nic nie wskazywało na to, że powróci do nas długo wyczekiwany gość – pluszowa Nutka. Po miesiącach wędrówki, zabaw w przedszkolach w całej Polsce, a także po przeżyciu niezwykłych przygód (o czym świadczą wpisy i zdjęcia w dzienniczku podróży), nasz miś w końcu trafił do swojego domku.

Wszyskie dzieci bardzo się ucieszyły i od razu zaprosiły Nutkę do wspólnej zabawy. Obejrzeliśmy dzienniczek podróży, z którego dowiedzieliśmy się, gdzie była Nutka, co robiła i jakie bajki poznała.

Teraz nam wszystko opowiada …. a my jesteśmy bardzo szczęśliwi 🙂

(% gallery name=mis-nutka %)

Wizyta piąta – ostatnia

Kolejna wizyta, kolejne dwie koperty. Tym razem przywitaliśmy w naszym przedszkolu Szarusia i Ósemkę. Te dwa pluszaki od razu skradły serca dzieci. Ani przez chwilę nie mogły odpocząć, przechodziły z rąk do rąk. Misie towarzyszyły dzieciom w codziennych czynnościach. Jednak najważniejszym wydarzeniem tygodnia był bal karnawałowy, na który wszyscy z niecierpliwością czekali. Podczas zabawy nie mogło zabraknąć pluszowych przyjaciół – co to była za zabawa 🙂

Razem z dziećmi z grupy IV misie świętowały Międzynarodowy Dzień Kota. Tego dnia wszyscy przebraliśmy się za koty …

Nasze przedszkole odwiedziło 9 misiów – czekamy na naszego pluszaka, Nutkę, który lada dzień wróci do swoich dzieci 🙂

(% gallery name=mis-szarus %)

Wizyta czwarta

Po długiej przerwie, a już zaczynaliśmy się martwić, dotarły do nas dwie przesyłki. Zdziwienie było jeszcze większe, kiedy w jednej z kopert zobaczyliśmy dwa misiaczki: Bożydar, Berniś i Serduszko. Misie jak zwykle wysłuchały bajki czytanej przez naszą panią. Brały udział w zajeciach rytmicznych i zajęciach w ramach „Bajkowego Przedszkola”. Towarzyszyły nam przy czynnościach codziennych: przy posiłkach, odpoczynku po obiadku, zajęciach porannych i popołudniowych.

(% gallery name=mis-bozydar %)

Wizyta trzecia

Początek Nowego Roku zaskoczył podwójnie, gdyż aż dwie przesyłki dotarły do przedszkola. Bąbelek z Wysocka Małego i Kropelka z Białej Piskiej.

Misie trafiły na czas, w którym to trwają przygotowania do uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka. Uczyły się z nami piosenek dla naszych dziadków, pomagały w tworzeniu upominków. Na zabawę w swoich ulubionych kącikach też miały czas.

Obowiązkowo przeczytaliśy książeczki oraz nauczyliśmy się wierszyka, by utrwalić dni tygodnia. Razem z dziećmi miś Kropelka tworzył ilustrację do wiersza „Co robią zimą dni tygodnia?”

Misiaczki gotowe do dalszej podróży … Bawcie się dobrze !

(% gallery name=mis-babelek %)

Wizyta druga

13 grudnia w godzinach popołudniowych do drzwi przedszkolnych zastukał Pan listonosz. Przyniósł kolejną kopertę zaadresowaną do przedszkolaków. To Bajuś z Płońska. Mały brązowy miś trafił akurat na ogrom pracy przy przygotowaniu Jasełek. Mimo wszystko, znaleźliśmy czas, aby Bajusia wyściskaś, wypieścić i sprawić, aby czuł się u nas jak w swoim przedszkolu.

W tym samym czasie dotarły do przedszkola kartki z życzeniami z Projektu Mały Miś i polskie tradycje Bożego Narodzenia. Wszyscy chętnie zabrali się do oglądania przepięnie wykonanych pocztówek. Serdecznie dziękujemy za życzenia!

Po południu nasza kochana pani Jola przeczytała przepiękną bajkę pt. „Wierni Przyjaciele”, przybliżając tym samym obrzędy nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia.

(% gallery name=mis-bajus %)

Pierwsza wizyta

W czwartek 1 grudnia listonosz przyniósł kopertę, z której wyjrzał BRĄZUŚ, miś z Przedszkola z Grodziska Mazowieckiego. Wszyscy bardzo ucieszyli się z wizyty.

Panie przeczytały misiowi o przygodach Czarnego Noska, a po wysłuchaniu przygód białego misia, dzieci rzuciły się w wir zabawy i tańców, nie zapominając o brązowym gościu. Dziewczynki przygotowały Brązusiowi kącik do odpoczynku i zapewniły mu towarzystwo oraz miodowe ciasteczka.

Na koniec pani Jola zaprosiła wszystkich w magiczny świat japońskiego teatru kamishibai, opowiadając o Skarbniku i pracy w kopalni. Brązuś chyba dobrze się u nas bawił.

(% gallery name=mis-brazus %)

Kolejny dzień czytania Brązusiowi … Tym razem nasz brązowy przyjaciel wraz z przedszkolakami słuchali bajki ” O rybaku i złotej rybce”.

(% gallery name=mis-rybka %)

KILKA SŁÓW O PROJEKCIE

Dzieci z grupy III i IV biorą udział w ogólnopolskim projekcie „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”.

Głównym celem projektu jest rozwijanie czytelnictwa zgodnie z kierunkiem realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2016/2017 oraz rozwijanie współpracy między przedszkolami.

Patronat honorowy: Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak oraz Burmistrz Kolbuszowej Jan Zuba.

Główny patronat medialny: Przedszkolne ABC

Każde ze zgłoszonych przedszkoli zostaje przypisane do grupy. Każda grupa liczy 10 placówek.

Każdy nauczyciel wraz z dziećmi przygotowuje misia, który odbędzie wędrówkę po przedszkolach z grupy przedszkoli.

Etapy przygotowania misia do podróży:

• nadanie imienia (dołączamy do misia wizytówkę przyczepioną do niego wstążeczką – Naszego misia nazwaliśmy NUTKA);

• wyposażenie misia w dziennik podróży;

• wysłanie misia na adres z listy – zawsze wysyłamy do przedszkola znajdującego się na liście poniżej naszego przedszkola, w ten sposób misie robię „kółko” i wracają do macierzystych przedszkoli.

• czekamy, aż nasz miś wróci oczytany i szczęśliwy 😉

(% gallery name=mis-wstep %)

Skip to content