LOGOPEDA

Drodzy Rodzice!!

 W razie jakichkolwiek pytań, konsultacji proszę o kontakt mailowy. Podaję swój adres pocztowy: julia.gusiew@gmail.com

 

30 czerwca

               To już ostatni dzień zajęć! Dziś nie proponuję nowych ćwiczeń, ale proszę, by wrócić pamięcią do wszystkich dotychczasowych zajęć (można prześledzić dotychczasowe wpisy na stronie przedszkola), wybrać najbardziej ulubione i je powtórzyć. Zachęcam też by na czas wakacji stworzyć swój „zestaw ćwiczeń”, które będą towarzyszyć dziecku w okresie wakacyjnego wypoczynku. Ważne, by  na czas wakacji  nie zaniedbać całkowicie ćwiczeń logopedycznych, ale pielęgnować i utrwalać to, co udało się dziecku wypracować.

               Wszystkim życzę miłych wakacji, dużo zdrowia  i udanego wypoczynku!

 

.......................................................

 

29 czerwca

 

               Ćwiczenie na dziś, to powtarzanie cykli ruchów narządów artykulacyjnych. Każde wypowiadane  przez  nas  słowo, to  cykl ruchów artykulacyjnych. Narządy te muszą  wykonywać   niezwykle precyzyjne ruchy, następujące po sobie bardzo szybko. Dlatego więc muszą być bardzo sprawne i gotowe powtórzyć dany układ ruchów wielokrotnie. Zaproponuję kilka cykli trzy- lub  czteroelementowych rozwijających koordynację narządów artykulacyjnych. Każdy z nich należy powtarzać wielokrotnie w coraz  większym tempie.

Cykl pierwszy (trzyelementowy):

Kląsnąć-dmuchnąć-cmoknąć, kląsnąć-dmuchnąć-cmoknąć, kląsnąć-dmuchnąć-cmoknąć…

 

Cykl drugi (czteroelementowy):

Dotknąć językiem środka  górnej wargi – dotknąć środka dolnej wargi- dotknąć prawego kącika ust- dotknąć lewego kącika ust…

 

Cykl trzeci (czteroelementowy):

Oblizać górną wargę-cmoknąć- oblizać dolną wargę- parsknąć wargami…

 

Można również tworzyć własne zestawy ćwiczeń, jednak liczba elementów do wykonania nie powinna przekraczać czterech.

 

.......................................................

 

26 czerwca

 

Dziś znów wracamy do ćwiczeń warg:

  1. Ruchy usprawniające muskulaturę warg, np. przytrzymywanie wargami kartki papieru lub obroty ołówka przy pomocy warg x3
  2. Nakładanie wargi górnej na dolną i odwrotnie x8
  3. Masowanie policzków od wewnątrz jamy ustnej czubkiem języka w środku buzi „szukanie śliwki w buzi” x6
  4. „Młynek” – masaż warg od wewnętrznej strony językiem x6
  5. Parskanie x6
  6. Gwizdanie ok. 0,5 minuty
  7.  

......................................................

 

25 czerwca

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego do wielokrotnego powtarzania:

  1. Ziewanie
  2. Chrapanie na wdechu i na wydechu.
  3. Śmiech z otwartymi ustami.
  4. Kaszel przy języku wysuniętym na zewnątrz ust.
  5. Energetyczne artykułowanie połączeń głoskowych: uku, ugu, oko, ogo, uk-ku, ug-gu, ok-ko, og-go.
  6. Dmuchanie przez słomkę do napojów.
  7. Przenoszenie przedmiotów za pomocą słomki do napojów.

 

24 czerwca

 

Oto ćwiczenia warg głosowe:

  1. Zatrzymywanie konia: Prrry x4 (przy tym ćwiczeniu należy parskać wargami, nie wypowiadać głoskę „r”)
  2. Wymawianie w wolnym tempie bardzo płynnie: a-u, o-a, u-i; x3
  3. Powtarzanie połączeń: mam, mom, mum, mem, mym, mim x3

„Moja mama miele mak” x3 (wysoko, średnio i nisko).

  1. Wymawianie głosek stacatto: b-b-b-b, p-p-p-p, w-w-w-w, f-f-f-f x3 (oddzielając każdy dźwięk od siebie)

 

 

23 czerwca

 

 

Na dziś mamy ćwiczenie żuchwy. Wymawiając sylabę „da” należy opuścić luźno żuchwę i utrzymywać ją w dolnym położeniu (żuchwa powinna opadać luźno, jakby sama „szczęka opadła”).

Po opuszczeniu żuchwy , nie zmieniając kształtu warg, należy wymawiać szeptem głoski a,e,o. Brak zmian w układzie ust wymusza twórczą aktywność mięśni języka.

 

22 czerwca

 

Dziś będziemy ćwiczyć wargi. Pierwsze ćwiczenie to nadymanie policzków i zatrzymywanie powietrza w jamie ustnej przez około 5 sekund, a następnie oddychanie przez nos bez zmiany położenia warg i następnie powoli wypuszczanie powietrza nagromadzonego w jamie ustnej. Ćwiczenie powtarzamy razy pięć.

Drugie ćwiczenie to wciąganie policzków do jamy ustnej tzw. „zajęczy pyszczek” powtarzamy x5.

Trzecie ćwiczenie to zaokrąglanie i rozciąganie (spłaszczanie) warg przy zwartych szczękach: Przy zaokrąglaniu wargi wysuwają się do przodu i całkowicie zwierają, przy spłaszczaniu wargi są też zwarte, a łuki zębowe niewidoczne. Powtarzamy x5 każde położenie.

 

   ........................................................................

W tym tygodniu proponuję zabawy, które nawet najmłodszym nie powinny sprawiać trudności. Będą to zabawy paluszkowe. Oprócz podanych przeze mnie można wykorzystywać też stare, znane zabawy typu „Idzie rak, nieborak”, czy „Pisze pani na maszynie…”

 

19 czerwca

„Domowe porządki”

Maciek myje talerze,

Michał serwetki pierze,

Pranie wiesza Beata,

Marcin kąty zamiata,

Marysia wyciera kurz.

A ja nic nie robię – i już!

 

Wers 1: Dziecko wykonuje koliste ruchy zamkniętą dłonią, o drugą, otwartą dłoń udając, że myje talerz.

 Wers 2: Pociera jedną pięścią o drugą.

Wers 3: Unosi nad głowę obie ręce i wykonuje nimi ruchy jak podczas wieszania prania.

Wers 4: Udaje, że trzyma miotłę obiema rękami I zamaszyście zamiata.

Wers 5: Udaje, że ściera szmatką kurz.

Wers 6: Zaplata ręce na piersiach.

 

 

18 czerwca

„Kotki lubią psotki”

Te paluszki to są kotki.

Kotki bardzo lubią psotki.

Pierwszy kotek ciągle skacze.

Choć upadnie, to nie płacze.

Drugi kotek z pierwszym skacze.

Choć upadnie, to nie płacze.

Trzeci kotek z drugim skacze.

Choć upadnie, to nie płacze.

Czwarty kotek z trzecim skacze.

Choć upadnie, to nie płacze.

Piąty kotek bawił się dziś w berka.

Teraz pyta: „Gdzie kołderka?”

 

Wers 1 i 2:Dorosły jedną dłonią przytrzymuje rączkę dziecka w nadgarstku, a drugą wskazuje kolejno szeroko rozstawione palce dłoni dziecka.

Wers 3 i 4: Dorosły chwyta lekko kciuk dziecka.

Wers 5 i 6: Obejmuje dłonią paluszek wskazujący.

Wers 7 I 8: Chwyta dłonią środkowy palec.

Wers 9 I 10: Obejmuje dłonią palec serdeczny.

Wers 11 I 12: Palcem wskazującym puka w mały paluszek dziecka.

 

 

17 czerwca

„Lwy”

Tu jest dobra mama lwica,

obok wielki tata lew.

Mama z tatą tulą lwiątka,

Leżąc sobie w cieniu drzew.

 

               Wers 1: Dziecko zaciska dłoń w pięść.

Wers 2: Zaciska w pięść drugą dłoń.

Wers 3 i 4: Splata razem palce obu dłoni i lekko kołysze.

 

....................................................................

 

16 czerwca

„Idzie Jan do lasu”

Idzie, idzie Jan do lasu,

Bo ma dzisiaj dużo czasu.

Gdy nazbiera grzybów w lesie…

to do domu je przyniesie.

Podczas recytacji dwóch pierwszych wersów dziecko palcem wskazującym i środkowym kroczy po wewnętrznej stronie przedramienia, od łokcia do dłoni.

Podczas trzeciego wersu dziecko jedną dłonią chwyta i lekko pociąga kolejne palce drugiej dłoni, czyli wyrywa grzyby.

Podczas czwartego wersu: wraca z lasu – kroczy dwoma palcami od dłoni do łokcia.

 

 

.............................................................................

 

15 czerwca

„Świerszcze”

Dwa świerszczyki na kominie,

Cyku, cyku, cyk,

Pięknie grały na skrzydełkach,

ale jeden znikł.

Jeden świerszczyk na kominie,

Cyku, cyku, cyk,

Pięknie zagrał na skrzydełkach,

ale potem znikł.

 

W trakcie pierwszej zwrotki wierszyka dziecko pociera rytmicznie kciukami obydwu rąk o pozostałe palce (ruch podobny do niewerbalnego gestu przedstawiającego gotówkę). Pocieranie palców powinno dać odgłos podobny do świerszczykowej muzyki. Pod koniec zwrotki, na słowa „ale jeden znikł” dziecko rozprostowuje palce i oddala je od siebie, tak, by dźwięk ustał.

W trakcie drugiej zwrotki powtarzamy gesty i dźwięki przy użyciu tylko jednej ręki.

 

 

.................................................................

12 czerwca

„Pociąg wyrazów” – Ćwiczenie syntezy i analizy głoskowej

Pierwszy uczestnik zabawy wymienia jakiś wyraz. Zadaniem kolejnej osoby jest rozpoznać ostatnią głoskę w wyrazie, a potem odnaleźć i wypowiedzieć wyraz rozpoczynający się na głoskę, którą kończy się wyraz wypowiedziany przez osobę poprzednią. Można umówić się, że wymieniamy tylko zwierzęta, ubrania albo produkty spożywcze

.............................................................................................

 

10 czerwca

„Ile razy klasnę?”- liczenie sylab w wyrazie.

Dziś kontynuujemy ćwiczenia analizy sylabowej. Wybieramy ulubioną książeczkę dziecka, oglądamy ilustracje i dzielimy na sylaby nazwy przedmiotów umieszczonych na ilustracjach. Potem staramy się policzyć sylaby w wyrazach. Można rozłożyć klocki, piłeczki, lub inne przedmioty, które będą symbolizować liczbę sylab.


..................................................................

 

9 czerwca

„Robot – Bobot” - Ćwiczenie syntezy i analizy sylabowej

To zabawy polegające na dzieleniu słów na sylaby w zabawie w „mowę robota”. Zaczynamy od powitania i przedstawienia się (Dzień – do – bry. Je – stem ro – bot Bo – bot.) Młodsze dzieci mogą mieć kłopot z dzieleniem wyrazów na sylaby, ale ułatwiamy im poprzez wyklaskiwanie poszczególnych sylab. Jeżeli dziecko nie daję rady, ćwiczenie wykonuje rodzic. W trakcie zabawy zadajemy dziecku proste pytania, na które dziecko ma odpowiedzieć w języku sylabowym, czyli w języku Robota-Bobota. Na koniec żegnamy się z robotem, jednocześnie wyklaskując słowa pożegnania.

 

.............................................................

 

8 czerwca

            „Językowe łamańce”- ćwiczenia dykcyjne.

W załączonym dokumencie są przykłady tzw. językowych łamańców, czyli ćwiczeń dykcyjnych. Należy je jak najdokładniej wypowiedzieć. Każde zdanie można powtarzać po kilka razy, za każdym razem zwiększając tempo. Zdania, które dziecko da radę wypowiedzieć – wypowiada dziecko, natomiast trudniejsze przykłady, wykonuje rodzic.

 

....................................................................

5 czerwca

               Wydłużanie fazy wydechowej.

Dziś nie będziemy korzystać z gotowego tekstu. Wykorzystajmy jakiś tekst, który jest dziecku dobrze znany. Może to być ulubiony wierszyk, lub piosenka. Zachęćmy dziecko do wyrecytowania tego tekstu. Na początku nic nie sugerujmy, niech dziecko samo zdecyduje gdzie robi oddechy i nabiera powietrza. A potem zachęćmy do stopniowego wydłużania tekstu wypowiadanego na jednym oddechu. ( dla dzieci z dużymi trudnościami w mówieniu ćwiczenie można zmodyfikować tak, by dziecko nie wypowiadało słów, a nuciło melodię).

 

4 czerwca

Wierszyk „Zapachy”

Dzisiejsze ćwiczenia będą oparte o pracę z wierszykiem. Czytamy dziecku tekst, a dziecko po każdej zwrotce wykonuje głęboki wdech nosem, a następnie wydycha powietrze przez usta. W czasie wdechu, usta powinny być zamknięte.

Stoją sobie na półce

Flakoniki pachnące,

Pachną mamy perfumy

niczym kwiaty na łące.

Zapamiętaj ten zapach,

Bo na pewno jest warto.

Wciągnij zapach więc noskiem

Wypuść – buzią otwartą.

Kiedy mama jest w kuchni

I gotuje pyszności,

W całym domu od razu

Zapach potraw zagości.

Zapamiętaj ten zapach,

Bo na pewno jest warto.

Wciągnij zapach więc noskiem

Wypuść – buzią otwartą.

Kiedy idziesz na spacer,

Mijasz jakąś piekarnię,

Zapach świeżych bułeczek

Wnet twój nosek ogarnie.

Zapamiętaj ten zapach,

Bo na pewno jest warto.

Wciągnij zapach więc noskiem

Wypuść – buzią otwartą.

 

 

 

3 czerwca

               „Syczące” ćwiczenia oddechowe

Dzisiejsze zadanie jest kontynuacją ćwiczeń z dnia wczorajszego. Prosimy dziecko, by w pozycji leżącej wydychało powietrze „sycząc”. (Jeżeli dziecko ma trudność z wypowiedzeniem głoski „s”, można zastąpić ją „ch”). Początkowo ma to być długi, jednostajny wydech – podobny do powietrza ulatującego z balona, następnie krótkie, intensywne „strzały” s-s-s-s-s.

               Kolejne ćwiczenie, to grupowanie wydechów po dwa, trzy i cztery, z akcentem na pierwszą głoskę w grupie:

               ss-ss-ss-ss

               sss-sss-sss-sss

               ssss-ssss-ssss-ssss

Ćwiczenia można wykonywać z książką, lub zabawką ułożoną na brzuchu i obserwować jej ruch w trakcie pracy mięśni.

 

2 czerwca

               Ćwiczenie oddechowe z książką.

Zabawę zaczynamy od tego, że dziecko wykonuje 10 przysiadów aby pobudzić krążenie. Następnie prosimy, żeby dziecko położyło się na plecach, na twardym podłożu (może to być dywan, kocyk rozłożony na podłodze lub twarde łóżko) – ciało ułożone prosto, ręce wzdłuż tułowia. Na brzuchu dziecka kładziemy książkę i prosimy, by dziecko obserwowało, co dzieje się z książką. W trakcie oddychania książka powinna unosić się i opadać – dajemy dziecku czas, by zaobserwowało proces, uświadomiło sobie odczucia związane z pracą mięśni oddechowych i przepływ powietrza. Po dłuższej chwili prosimy, by dziecko pogłębiło oddychanie, czyli w kontrolowany sposób zwiększyło ilość wdychanego powietrza i w tej sytuacji zaobserwowało „co dzieje się z książką na brzuchu?”

 

 

1 czerwca

               Z okazji Dnia Dziecka wszystkim dzieciom składam najlepsze życzenia: dużo radości, ciekawości świata i mnóstwo okazji do świetnej zabawy!

               Z okazji dzisiejszego Dnia Dziecka nie narzucam także propozycji ćwiczeń.  W dniu dzisiejszym niech każde dziecko samo wybierze swoje ulubione ćwiczenie spośród dotychczasowych i wykonuje te zadania, które sprawiają mu największą frajdę. Życzę miłej zabawy!

 

29 maja:

            Jeżeli tylko jest taka możliwość można przygotować jakiś posiłek z wykorzystaniem dyni lub ogórków, a po jedzeniu wykonać kilka ćwiczeń narządów artykulacyjnych np.: oblizywanie buzi, wysuwanie języka nadając mu kształt ogórka, nadymanie policzków imitujące rozmiary dyni itp.

   

28 maja:

W oparciu o bajkę o dyni:

            Odegranie w gronie rodzinnym bajki, lub wybranych scen z bajki z wykorzystaniem przygotowanych w poprzednich dniach strojów i ilustracji.

 

27 maja:

W oparciu o bajkę o dyni:

            Przygotowywanie i wykonanie wraz z dzieckiem strojów wybranych postaci występujących w bajce (np. z bibuły, papieru czy starych ubrań)

 

       

26 maja:

Podobnie jak poprzednio w oparciu o bajkę o dyni:

            Rozmowa z dzieckiem o treści bajki, wartościach w niej zawartych oraz towarzyszących jej emocjach.

Ilustrowanie (np. za pomocą farb, kredek, plasteliny) postaci występujących w bajce.

Uwaga! Można podczas wspólnego rysowania słuchać muzyki.

 

 

25 maja:

               „Bajka o dyni”

               Zapraszam do wysłuchania kolejnej bajki, tym razem o dyni. Bajkę można znaleźć tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=Hq09__LhL90

 

.........................................................

 

22 maja:

               „Muzyka morza” – rozmowa przy muzyce.

               Na koniec tego tygodnia mam kilka propozycji kojących, morskich utworów. Miła muzyka i piękne zdjęcia. Zapraszam do wspólnego z dzieckiem obejrzenia klipów. Jeżeli tylko dziecko ma ochotę może potańczyć, chociaż nie jest to konieczne. Chodzi o doświadczenie piękna i kojące przeżycie emocjonalne. W trakcie utworów, lub po ich zakończeniu porozmawiajmy z dzieckiem i odpowiedzmy na jego pytania, których zapewne wiele się pojawi podczas oglądania. Dziś niechaj mowa będzie tylko narzędziem pomagającym nam wspólnie z dzieckiem przeżyć i doświadczyć…

https://www.youtube.com/watch?v=n9C5EKIg4eM

https://www.youtube.com/watch?v=aI3yNckfSvU

https://www.youtube.com/watch?v=bOhW49Wgg3M

 

 

 

21 maja:

            „Rybki i wieloryby” – ćwiczenie podniebienia miękkiego

               Ta zabawa, to przenoszenie słomką do napojów niewielkich kartoników. Ze sztywnego papieru wycinamy niewielkie (2-3 cm) rybki. Oprócz tego wycinamy dwa duże wieloryby (15-20 cm). Na jednym z wielorybów układamy wszystkie rybki. Zadaniem dziecka jest zassać przez słomkę (jak przez rurę odkurzacza) poszczególne rybki i przełożyć je na grzbiet drugiego wieloryba. Zabawę można powtarzać kilkukrotnie.

 

20 maja:

            Ćwiczenia usprawniające język – morskie fale.

Dziś nie potrzeba żadnych pomocy. Wystarczy, że usiądziemy z dzieckiem przed lusterkiem.  Pobawimy się językiem udając morskie fale. Pod kontrolą wzroku (patrząc w lustro) dziecko naśladuje ruch fal:

Przypływ – odpływ – ruch języka do przodu i w tył. Powtarzamy kilkanaście razy.

Wir w zatoce – ruchy okrążające wargi, po kilka w każdym kierunku – raz kółka w prawo, raz w lewo.

Grzbiet fali – czubek języka opieramy o dolne zęby i wypiętrzamy środkową część języka,

Dolina między falami – lekko wysuwamy język do przodu, unosimy jego brzegi, tworząc rowek wzdłuż języka.

Okręt unosi się na fali i opada – poruszamy językiem w górę i w dół.

Okręt kołysze się na fali – poruszamy językiem na zmianę w prawo i lewo.

Maszt – ostro zakończony czubek języka unosimy do góry.

Żagiel – unosimy do góry szeroko rozciągnięty język.

Korzystając z tych elementów możemy kontynuować zabawę powtarzając ćwiczenia w różnej kolejności snując opowieść o podróży morskiej.

 

 

19 maja:

            „Burza w szklance wody” – ćwiczenia warg i policzków.

Na morzu czasem zdarzają się burze. Dziś spróbujemy taką wywołać. Do zabawy potrzebna nam będzie szklanka z wodą wypełniona po brzegi, tak by lustro wody sięgało do górnej krawędzi szklanki. (dobrze, żeby naczynie było przezroczyste. Jeśli nie ma szklanki, może to być słoik). Szklankę dobrze postawić na tacce, by łatwiej potem uprzątnąć rozchlapaną wodę (im więcej się rozchlapie, tym lepsza zabawa i burza bardziej realistyczna).

               Pierwsze ćwiczenie to ułożenie warg w „dziubek”, zanurzenie ich w wodzie i dmuchanie (wywoływanie bulgotek) – dlatego szklanka musi być pełna, by dosięgnąć wargami do wody.

Gdy na tackę wychlapie się tyle wody, że nie można już jej dosięgnąć bezpośrednio wargami, dajemy dziecku rurkę – słomkę do napojów. Dziecko nabiera powietrza, gromadzi je w ustach, rozdymając policzki jak chomik i gwałtownie wydmuchuje przez rurkę wywołując kolejną burzę w szklance. Jest to ćwiczenie policzków, dlatego tu należy zwrócić uwagę, by dziecko jak najbardziej rozdęło policzki.

Trzecie ćwiczenie, to wywoływanie fal za pomocą słomki (lub szpatułki, patyczka po lodach albo łyżeczki) słomkę lub łyżeczkę należy uchwycić wargami (tu ważne, by sprawdzić czy dziecko nie trzyma zębami – mają uchwycić same wargi) i poruszać wargami łyżeczkę lub rurkę tak, by wywołała fale. Jeżeli rodzic uzna za słuszne – można też spróbować w ten sposób rozmieszać cukier w herbacie.

 

 

.........................................................

18 maja:

Ćwiczenia oddechowe – statek na morzu.

 Do zabawy potrzebna nam będzie miednica z wodą (to nasze morze). Na „morzu” umieszczamy „statek” (może to być łupina od orzecha, mały stateczek z papieru, lub zabawkowa łódka, denko pudełka po zapałkach, nawet kawałek styropianowego opakowania odpowiednio przycięty – coś co będzie się unosić na wodzie i symbolizować okręt). Potem dmuchamy na okręt, jak wiatr na morzu i wprawiamy go w ruch, tak, by przemierzał nasze morze. Aby zabawa była ciekawsza, wyznaczamy miejsce które będzie „portem”, do którego statek ma dotrzeć, a w miednicy ustawiamy odwrócony do góry dnem kubek, lub słoik – to będzie wyspa, którą okręt będzie musiał opłynąć.

 

 

15 maja:

W oparciu o bajkę o czterech porach roku:

            Odegranie w gronie rodzinnym bajki, lub wybranych scen z bajki z wykorzystaniem przygotowanych w poprzednich dniach strojów i ilustracji.

 

 

 

14 maja:

W oparciu o bajkę o czterech porach roku:

            Przygotowywanie i wykonanie wraz z dzieckiem strojów wybranych postaci występujących w bajce (np. z bibuły, papieru czy starych ubrań)

 

 

 

13 maja:

W oparciu o bajkę o czterech porach roku:

            Rozmowa z dzieckiem o treści bajki, wartościach w niej zawartych oraz towarzyszących jej emocjach.

Ilustrowanie (np. za pomocą farb, kredek, plasteliny) postaci występujących w bajce np. wiosna, lato, jesień, zima, Aura, Rok).

Uwaga! Można podczas wspólnego rysowania słuchać muzyki (terapeutycznej) np. „Cztery pory roku” A. Vivaldiego.

 

 

12 maja:

Króciutki artykuł dla rodziców o wychowaniu przez sztukę autorstwa logopedy p. Anny Mielczarek-Konieckiej.

 

 

Spotkanie ze sztuką i jej wykorzystanie w usprawnianiu mowy dzieci i ich zdolnościach do komunikowania się

 

Drodzy Rodzice.

  Wychowanie dziecka to jedno z największych życiowych wyzwań. Choć czasami bywa ono ciężka pracą, nie warto tego zadania powierzyć tylko twórcom programów telewizyjnych czy gier komputerowych. Dlaczego? Bo samodzielne, szczęśliwe dziecko to największa radość dla rodziców. A odniesie ono życiowy sukces, jeśli poświęcimy mu dużo czasu i zadbamy o jego rozwój.

Młodego człowieka kształtuje przebywanie  z rodziną i rówieśnikami. Duży wpływ na jego rozwój ma także kontakt ze sztuką. Obcowanie ze sztuką pozwala odkryć nie tylko talenty, np. muzyczny, plastyczny, aktorski ale również inne predyspozycje, np. zdolność do zabawy w grupie. Dlatego też artystyczne środki wyrazu (muzyka, plastyka, ruch, działania parateatralne) oprócz możliwości odkrywania potencjalnych talentów są doskonałym sposobem stymulowania i kształtowania rozwoju mowy dziecka i jego zdolności do kontaktów społecznych. Stwarzają tez możliwość przeciwdziałania i ewentualnego korygowania występujących wad mowy/wymowy.

Dlatego też w tej trudnej dla nas wszystkich sytuacji, wychodzę do Państwa z propozycją wykorzystania artystycznych środków wyrazu w rozwijaniu i kształtowaniu sprawności językowej Waszych dzieci i wzajemnego komunikowania się. To ważne! Wspólne słuchanie muzyki, śpiewanie, ogrywanie bajek buduje międzypokoleniową więź. Nie zaniedbujmy tego zwyczaju. Jest on symbolem szczęśliwego dzieciństwa, do którego nasze dzieci będą wracały wspomnieniami przez całe życie.

                                                                                                          Anna Mielczarek-Koniecka

PS .Recenzja książki

Wybrane bajki pochodzą z książki pt. Bajkowe mosty czyli całkiem inne bajki rodzinne. Opowiadania terapeutyczne ,autorstwa Pani Ewy Zelenay.

„ Książka ta to utwór szczególny nie tylko dla dzieci, ale i dla rodziców. W bajkach nie ma baśniowego świata, lecz jest realna rzeczywistość, bliska ludziom współczesnym. Teksty uczą, jak pokonać niesprawiedliwość i zło, w jaki sposób odnaleźć się w sytuacjach trudnych dla dziecka. Bohaterowie są powszechnie znani, to pory roku, dynia, fasolki, strumień czy cebulka. Mają oni takie same problemy, jak ludzie. Wniosek z opowieści napawa optymizmem: życie trzeba zaakceptować i pokochać, co nie oznacza, że należy godzić się ze złem”

„Najważniejsze jednak, najbardziej wymowne i skuteczne,  jest pogodzenie w tych bajkach słowa rozumu  ze słowem serca - stworzenie cudownego eliksiru, które, chociaż tak proste i zwyczajne, przychodzi na co dzień z niezwykłym trudem”.

          Zbigniew Mikołejko

 

 

 

11.05.2020

Zapraszam do obejrzenia bajki o czterech porach roku.

https://www.youtube.com/watch?v=JpbBXyg6ZMI

 

 

8 maja:

„Pantomima” – przedstawianie czasowników.

            Dziś będziemy odgrywać role. Celem zabawy jest przedstawienie za pomocą gestów, czyli pantomimy różnych czasowników. Ważne, by w zabawie pojawiały się czynności „co robi?” czyli czasowniki (dzieci mogą proponować inne słowa). Zabawa będzie naprzemienna, czyli najpierw jedna osoba podaje czynność, a druga ją wykonuje. Np. mama mówi „je”, a dziecko udaje podawanie pokarmu łyżką do buzi. Potem zmiana, dziecko podaje czynność a rodzic przedstawia.

            Przykładowe czynności: je, śpi, siedzi, biegnie, leży, ćwiczy, tańczy, pływa, śpiewa, stoi, jedzie, kopie, gra, myśli, bawi się, pracuje, sprząta, itp.

 

.................................................

 

7 maja:

„Z czego to jest zrobione” - grupowanie przedmiotów ze względu na tworzywo.

            W dniu wczorajszym kategoryzowaliśmy ze względu na przeznaczenie, dziś ze względu na tworzywo. Porozmawiajmy z dzieckiem o tym, że rzeczy mogą być zrobione z różnych materiałów. Wyszukajmy w domu przedmioty wykonane z drewna, metalu, tkaniny, plastiku, papieru, gumy. Nie wszystkie drewniane rzeczy da się przestawić ( np. szafę) dlatego dziś nie będziemy przekładać rzeczy, tylko je wskazywać. Żeby rozróżnić kategorie, każdą z nich wskazujmy inaczej np.

drewno -palcem wskazującym prawej ręki,

metal – palcem wskazującym lewej ręki,

plastik - kciukiem lewej ręki

tkaninę - małym palcem albo łokciem itd.

 

 

...................................................

 6 maja:

„Do czego to służy” - grupowanie przedmiotów ze względu na przeznaczenie.

            Dziś będziemy kategoryzować – zadaniem dziecka jest podzielić przedmioty na kategorie. Do zabawy potrzebne będą różne rzeczy dostępne w domu, mające różne przeznaczenie. Dziecko ogląda przedmioty i układa je w zbiory np. na łóżku rzeczy do ubrana, na stole rzeczy służące do gotowania, na dywanie zabawki, na krześle do czytania o i tak w różnych miejscach tworzymy zbiory rzeczy. Każdą rzecz nazywamy „co to jest? Jak się nazywa? do czego służy?" Na koniec nazywamy całe zbiory, całe kategorie

 

.......................................................

 

5 maja:

"Przeciwieństwa"  – antonimy

            Zabawę zacznijmy od rozmowy z dzieckiem o tym, że wiele cech ma swoje przeciwieństwa. Spróbujmy znaleźć ich jak najwięcej w zabawie z piłką. Jedna osoba rzuca piłką i wypowiada jakąś cechę, druga odrzuca piłkę i wypowiada jej przeciwieństwo, np.:

 duży-mały

 gorący – zimny

 twardy – miękki

 szybki – wolny

 wesoły – smutny

 ładny – brzydki

 jasny – ciemny

 wysoki – niski

 stary – nowy

 czysty – brudny

 krótki – długi

… itp.

......................................................

4 maja:

„Jakie to jest?” – określenia rzeczownika

            Dzisiejsza zabawa to odkrywanie przymiotników określających przedmioty z naszego otoczenia. Najpierw dziecko wybiera jakąś rzecz (najlepiej coś z najbliższego otoczenia, co można dotknąć podnieść, zbadać dotykiem) a rodzic opisuje jego cechy starając się użyć jak najwięcej określeń (można podać kolor, wielkość, ciężar, fakturę, temperaturę, miękkość, kształt, zapach, dźwięk). Zadanie powtarzamy kilka razy dając dziecku przykład określeń jakich może użyć, potem możemy zachęcić dziecko, by samo określało przedmioty.

 Możemy przy tym liczyć punkty: za każde określenie - punkt (układamy wieżę z klocków, gdzie każdy klocek to zdobyty punkt) Na koniec sprawdzamy, który przedmiot wygra – będzie miał najwięcej określeń, czyli najwyższą wieżę.

 

...............................................................

 

Na ten tydzień proponuję ćwiczenia artykulacyjne.

 

30 kwietnia:

„Odgłosy wokół nas”-zabawy dźwiękonaśladowcze

Poszukajmy odgłosów otaczającego nas świata i spróbujmy je naśladować. Mogą to być nie tylko odgłosy zwierząt. Znajdźmy z dzieckiem jak najwięcej otaczających nas dźwięków. Mogą to być:

  • Pojazdy
  • auto: brum, brum
  • karetka: i-u, i-u
  • policja: a-o, a-o
  • straż: e-u, e-u
  • pociąg: fu, fu

Pogoda:

  • deszcz: kap, kap
  • wiatr: www..
  • szelest liści: szszsz…

Sprzety domowe:

  • odkurzacz: uuuuu…
  • suszarka: WWW…
  • radio: la,lo,le…
  • dzwonek: dz, dz…
  • zegar: cyk, cyk…

Inne odgłosy:

  • kichanie: a-psik
  • mycie: chlap, chlap
  • tupanie: tup, tup
  • gra na perkusji: bam, bam, buch, buch
  • kapanie wody: plum,plum
  • itd…

 

........................................................

 

29 kwietnia:

 

„Poliglota”– zabawy dźwiękonaśladowcze

Do zabawy wykorzystajmy wierszyk. Dorosły czyta go zatrzymując się w miejscach, gdzie są odgłosy zwierząt. Zadaniem dziecka jest odgadnąć jaki to dźwięk i powtarzać go w odpowiednim miejscu wierszyka. Wierszyk czytamy kilka razy, za każdym razem coraz szybciej zachęcając dziecko do coraz intensywniejszego wypowiadania sylab.

 

"Poliglota"

Jestem mały poliglota,
bo rozumiem psa i kota.
Ptasi język także znam,
zaraz udowodnię wam.

Kotek miskę mleka miał.
- Pyszne było – miauknął: miau miau.
Piesek też by pewnie chciał,
szczeknął głośno: hau hau.

Małej myszce ser się śni,
piszczy cicho: pii pii pii.
Kurka zniosła jajek sto,
gdacze o tym: ko ko ko.

Kaczka śliczne pióra ma,
kwacze dumnie: kwa kwa kwa.
Nad jeziorem żabek tłum,
kumka sobie kum kum kum.

 

................................................................

 

28 kwietnia:

„„Jakie zwierzątko naśladuję?”” – zgadywanki dźwiękonaśladowcze

Oglądamy obrazki przedstawiające różne zwierzęta, ustalamy jakie wydają one odgłosy, następnie rodzic nie używając głosu pokazuje za pomocą ułożenia warg, zębów i języka układ narządów mowy odpowiadający dźwiękom wydawanym przez różne zwierzęta (”mówi bez głosu, jak na niemym filmie”). Należy zwracać uwagę na wyraźny układ artykulatorów. Dziecko odgaduje jakie to zwierzę i pokazuje je na obrazku. Potem robimy zmianę i dziecko zadaje podobne zagadki.

 

 

...............................................................

 

27 kwietnia:

„Szczeniaki, kociaki i inne zwierzaki” zabawy dźwiękonaśladowcze

Ustalamy z dzieckiem jak odzywają się małe kociaki i szczeniaki i inne zwierzaki. Zaznaczamy, że wszystkie mówią bardzo cichutko. Prosimy dziecko, by wybrało sobie jakieś zwierzę, które chce naśladować i cichutko wydaje jego odgłos. Rodzic zgaduje co to za zwierzątko i przez chwilę rozmawiamy z dzieckiem „ językiem tego zwierzęcia”. Potem wybieramy inne zwierzę i kilkukrotnie powtarzamy zabawę.

 

 

.......................................................................

 

24 kwietnia

„Elastyczny język” – ćwiczenie usprawniające mięśnie języka.

Postarajmy się z dzieckiem odtworzyć ustawienia języka zaprezentowane na zdjęciach.

 

.......................................................

 

23 kwietnia

„Liczenie wron” – ćwiczenie wydłużające czas fonacji

W tym ćwiczeniu chodzi o to, by jak najdłużej liczyć na jednym oddechu, bez dobierania powietrza: „pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona, czwarta wrona bez ogona…” itd.

 

....................................................

 

22 kwietnia

„Cukiereczki” – ćwiczenie narządów artykulacyjnych.

Podczas słuchania wiersza „Cukiereczki”, po każdej zwrotce, dziecko naśladuje ssanie cukierków – ssie najpierw cmokając językiem o podniebienie, potem ssie dolną wargę a na koniec górną wargę. Ćwiczenie najlepiej wykonywać z lusterkiem.

Cukiereczek słodki

do buzi mi wpadł,

teraz cukiereczka

będę sobie jadł.

Słodki cukiereczek

będę sobie ssać,

jeśli chcesz cukierka

też ci mogę dać.

               Cukiereczek słodki

do buzi ci wpadł,

teraz cukiereczka

będziesz sobie jadł.

Słodki cukiereczek

będziesz sobie ssać,

jeśli masz cukierki

możesz innym dać.

               I słychać mlaskanie

ssiemy cukiereczki,

bo bardzo lubimy

te słodkie kuleczki.

              

.........................................

 

 

21 kwietnia:

 

"Bzycząca gimnastyka buzi i języka. Zabawa logorytmiczna Przyleciała pszczoła"

https://www.facebook.com/MowiAga/videos/226520518658894/UzpfSTEwMDAwMDc2NDUyNjI3Mjo1MzY3ODA5NzM5Mzc0NjM/

 

.........................................

 

20 kwietnia:

„Gra sylabowa” – ćwiczenia w artykulacji sylab

Zapraszam do gry z wykorzystaniem załączonej planszy. Dla dzieci pięcio- i sześcioletnich polecam planszę z głoską „sz”, dla dzieci młodszych – pustą planszę, którą można uzupełnić dowolnym sylabami, odpowiadającymi możliwościom dziecka:

 

http://www.mp35.czest.pl/data/uploads/gla-sylabowa-20-04/gra-sylaby-dowolne-utrwalanie.pdf

 

http://www.mp35.czest.pl/data/uploads/gla-sylabowa-20-04/gra-sylaby-sz-utrwalanie.pdf

 

.....................................................

 

W tym tygodniu będziemy ćwiczyć podniebienie miękkie:

 

17 kwietnia:

„Gimnastyka buzi” – gra logopedyczna

http://www.mp35.czest.pl/data/uploads/gra-gimnastyk-a-buzi-2020/gimnastyka_buzi.pdf

.........................................

 

16 kwietnia:

„Łowienie rybek” – ćwiczenie wzmacniające podniebienie miękkie

         a zabawa, to przenoszenie słomką do napojów niewielkich kartoników. Ze sztywnego papieru wycinamy niewielkie (2-3 cm) rybki. Zadaniem dziecka jest zassać przez słomkę (jak przez rurę odkurzacza) poszczególne rybki i przełożyć je na spodek, który będzie służył nam jako akwarium dla naszych rybek.

 

........................................................................

 

15 kwietnia:

„Chomiczek” – ćwiczenie ruchomości podniebienia miękkiego

               W tej zabawie nabieramy powietrze ustami (można ścisnąć palcami nos, żeby mieć pewność, że powietrze nie jest wciągane nosem), zatrzymujemy je w jamie ustnej nadymając policzki jak chomik, tworząc z buzi „balonik”, a następnie wypuszczanie nosem, trzymając wargi wciąż zaciśnięte.

 

.................................................................

 

14 kwietnia:

 

„Tańczący płomyk” – ćwiczenia podniebienia miękkiego

Zadaniem tej zabawy jest usprawnienie pracy podniebienia miękkiego. Zamyka ono przestrzeń łączącą jamę ustną i nosową. Sprawia, że powietrze wydmuchiwane jest przez usta lub przez nos. Dzięki domknięciu podniebienia miękkiego możemy zdmuchnąć świeczkę a powietrze nie ucieka nam przez nos. Za to otwierając je, możemy oddychać przez nos nie otwierając ust.

Znajdźmy w domu świeczkę, zapalmy i pozwólmy dziecku kilkukrotnie ją zdmuchnąć raz powietrzem wydychanym przez usta, raz przez nos. Potem, poprośmy, by dziecko dmuchało delikatnie, tak, by nie zgasić płomienia, a tylko go „rozhuśtać” by delikatnie się poruszał i tańczył jak na wietrze. Trzecie zadanie, to jednostajnie dmuchanie na płomień tak, by tylko się przekrzywił i pozostał w pozycji przechylonej. Jest to najtrudniejsze zadanie, gdyż wymaga stałego gospodarowania oddechem i utrzymania go w jednym natężeniu, mimo zużywania zapasu powietrza w płucach.

 

.....................................................

 

Na ten tydzień proponuję zabawy usprawniające mięśnie języka:

10 kwietnia

Ćwiczenia w wymowie głoski [l] - zwiększające ruchliwość języka:

li li li li,  le le le le,  lu lu lu lu ,  la la la la ,  lo lo lo lo ,  ly ly ly ly

 

....................................................................

 

9 kwietnia:

Ćwiczenia zwiększające ruchliwość języka - powtarzanie na zmianę szeptem i głośno połączeń:

  Kto tutaj tak tupie

  To tata tutaj tak tupie

  Ach to tata tutaj tak tupie

- kilka razy coraz szybciej.

........................................................................

 

8 kwietnia:

Ćwiczenia zwiększające ruchliwość języka – szybkie wymawianie głosek:

d d d d , t t t t, d d d d , t t t t, d d d d , t t t t, d d d d , t t t t….

Głoski te należy wykonywać oddzielając każdy dźwięk, przy jednoczesnej silnej pracy mięśni oddechowych:

ti-tu, ti-tu, ti-tu, ti-tu, ti-tu……

ku ko ka ke ki x5

.............................................................

 

7 kwietnia:

"Huśtawka z języka"  – wzmacnianie mięśni języka

Przy otwartych ustach na języku kładziemy np żelkowego misia (kawałek chrupki, cukierek itp.). Zadaniem dziecka jest poruszać językiem tak, by rozhuśtać misia.

............................................................

6 kwietnia:

„Pyszne ćwiczenia” – wzmacnianie mięśni języka

 Przy otwartych ustach unoszenie języka do górnych partii jamy ustnej: podniebienia, wałka dziąsłowego (tuż za górnymi zębami), górnych zębów i warg. (ćwiczenie można uatrakcyjnić smarując dziecku wargi lub podniebienie czymś smacznym do wylizania, np. dżem, krem czekoladowy mleko skondensowane)
 

................................................................

 

Na najbliższe dni proponuję następujące zabawy:

 

3 kwietnia:

„Odzwierciedlanie muzyki” – ćwiczenia słuchowe, rytmizacyjne.

Na dziś wybierzmy ulubiony utwór dziecka. Ważne, by dziecko go znało i było z tym utworem osłuchane. Przygotujmy prowizoryczne instrumenty (grzechotkę ze słoika z ryżem, tubę z rolki po papierze toaletowym lub ręcznikach, dzwonki z kilku widelców luźno związanych razem, bębenek z książki w twardej oprawie i łyżki, gitarkę z pojemnika na żywność z naciągniętymi na to gumkami recepturkami) i urządźmy koncert!

 

2 kwietnia:

„Odzwierciedlanie muzyki” – ćwiczenia słuchowe, rytmizacyjne.

Kontynuując ćwiczenia logorytmiczne, dziś przygotujmy dziecku pałeczkę ze wstążką. Może to być pałeczka od dzwonków (popularnych cymbałków) lub pałeczka do dań azjatyckich. Na końcu mocujemy wstążkę (tekstylną lub wyciętą z bibułki) – dla dziecka wystarczy 1,5 – 2 metry. Włączamy łagodną muzykę i zachęcamy by dziecko płynnymi ruchami wyrażało nastrój utworu. Proponuję utwór „Poranek” Edwarda Griega lub „Allegria” Cirqe du Soleil.

 

1 kwietnia:

„Odzwierciedlanie muzyki” – ćwiczenia słuchowe, rytmizacyjne.

Dziś dzień żartów. Podejdźmy zatem do dzisiejszych ćwiczeń żartobliwie. Wybierzmy jakiś utwór muzyczny i „powygłupiajmy się” z dzieckiem. Dobrym utworem jest „W grocie króla gór” Edwarda Griega. To muzyka rytmiczna, dynamiczna z nagłymi zmianami nastroju pozwalająca na skradanie się, zataczanie, gwałtowne, nagłe ruchy. Wszystko czego potrzeba do świetnej zabawy - uwrażliwiającej na zmianę dynamiki, tempa, ekspresji, rozwijającej poczucie rytmu.

 

...........................................................................

31 marca:

„Dźwiękowe zgadywanki” – ćwiczenia słuchowe

Do tego ćwiczenia należy wybrać kilka przedmiotów codziennego użytku wydających dźwięki (np. klucze, woreczek foliowy, kawałek plastiku, solniczka z solą, klocki). Przedmioty te należy ukryć (przykryć szalem, zasłonić książką lub schować w nieprzezroczystej torbie) i po kolei wydawać nimi dźwięki. Dziecko powinno zgadywać, co usłyszało. Żeby było ciekawiej - można dawać za to punkty i po uzbieraniu umówionej liczby dać dziecku umówioną wcześniej nagrodę (może bajka, albo ćwiczenie przy komputerze, co Zosia lubi).

 

............................................................................

30 marca:

„Słuchanie muzyki” – ćwiczenia słuchowe

Warto słuchać z dziećmi muzyki klasycznej. W tym tygodniu proponuję wybrać jakiś utwór Mozarta, Bacha, Vivaldiego. Dużo tego typu muzyki można znaleźć na YouTube. Brzmienie orkiestry symfonicznej, harmonia dźwięków, instrumentów orkiestry symfonicznej jest dobrym ćwiczeniem słuchowym nie tylko dla ucha, ale i dla mózgowego ośrodka słuchowego.

 

...........................................................................

 

27 marca:

„Języczek – wędrowniczek” - ćwiczenia języka
Wykonujemy ruchy języka we wszystkich kierunkach w płaszczyźnie pionowej i poziomej. Mogą to być też wszelkie ruchy zawijanie, odwracania, wysuwania np. zwijanie języka w trąbkę.
Ruchy wyrabiające muskulaturę języka np.
a)    Przeciskanie języka przez zęby x8
b)    Delikatne nagryzanie czubka języka zębami x 15
c)    Nagryzanie boków języka, czyli rozciąganie języka na boki x8
Uderzamy językiem o podniebienie czyli kląskanie „jedzie konik” przez ok. 1 minutę.

..............................................................................

26 marca:

„Cmokanki” – ćwiczenia mięśnia okrężnego warg

Pierwsze ćwiczenie, to cmokanie wargami. Układamy „buzię w ciup”, czyli robimy dziubek i cmokamy wargami wydając głośne cmoknięcia.

Całusy na cztery strony świata – układamy wargi w dziubek i cmokamy poruszając wargami na boki, na dół i do góry, wysyłając całusy na wszystkie strony.

Otwieramy buzię szeroko, najszerzej jak się da (jak przy ziewaniu) na zmianę z „dziubkiem”. Zmiany ułożenia warg powtarzamy wielokrotnie, starając się robić to jak najszybciej zachowując przy tym maksymalną precyzję. Można pomóc sobie dodając wymawianie głosek „A-U-A-U”

Strzelanie powietrzem – zaciskamy mocno wargi a wnętrze jamy ustnej napełniamy powietrzem wydymając policzki jak nadmuchany balonik. Następnie gwałtownie naciskamy policzki by powietrze przedostając się przez zaciśnięte wargi wystrzeliło na zewnątrz. Przed ćwiczeniem należy pamiętać o połknięciu śliny. Aby urozmaicić zabawę dziecko może „strzelać” samo lub może zrobić to dorosły poprzez uciśnięcie policzków dziecka.

 

...............................................................................

25 marca:

„Latające piórko” – ćwiczenia oddechowe

Do zabawy potrzebne nam niewielkie piórko. Może być prawdziwe (np. z elementów dekoracyjnych lub pościeli) lub samodzielnie wykonane z cieniutkiej bibułki. Piórko kładziemy na dłoni i kilkukrotnie zdmuchujemy krótkim, intensywnym podmuchem – można przy tym wypowiedzieć „pu”.

W drugiej części ćwiczenia piórko przywiązujemy do nici ok. 20-30 cm. Łapiąc za koniec nitki unosimy tak, by piórko zwisało na wysokości twarzy dziecka. Zadaniem dziecka jest tak dmuchać, by rozhuśtać piórko wiszące na nitce, jak serce dzwonu.

Trzecia część zabawy, to utrzymanie piórka w powietrzu jak najdłużej bez dotykania. Podrzucamy piórko i dmuchamy na nie od spodu.

....................................................................

Jako logopeda niezmiennie zachęcam, by jak najwięcej czasu spędzać z dziećmi na wspólnym czytaniu. Ten szczególny czas, który dotyka nas wszystkich, daje nam ku temu sposobność. Poniżej proponuję, co zrobić, aby czas spędzony z książką był jak najlepiej wykorzystany:

Nauka każdego języka, przebiega w dwóch etapach (czy to ojczystego, czy obcego).Najpierw poznajemy język i zaczynamy go rozumieć, potem dopiero uczymy się mówić. Dzisiejsze warunki życia (brak czasu, przewaga bodźców wzrokowych w urządzeniach multimedialnych z których korzystamy) sprawiają, że dzieci mają coraz mniej okazji, by słyszeć rozmowy i w nich uczestniczyć. Tym samym, mają mniej okazji by poznawać język ojczysty, czyli "rozumieć mowę".

Dziecko tak mówi, jak słyszy. Dlatego ważne jest, by dostarczać mu wzorów językowych. Najlepszą okazją do tego jest wspólne spędzanie czasu z książką: czytanie i rozmowy.

Jakie książeczki wybrać?

W wyborze książek każdy z nas kieruje się gustem i upodobaniami, tym, co najbardziej interesuje nasze dziecko. Jednak warto zwrócić uwagę na pewne szczegóły. Moim zdaniem dla dzieci najodpowiedniejsze są w miarę możliwości naturalne ilustracje. Jeżeli dziecko ma z tej książeczki poznawać świat, warto, by krowa wyglądała jak krowa, a nie jak "dziwna istota nawiązująca wyglądem do krowy". Aby zrozumieć aluzje, czy nawiązania najpierw musimy poznać oryginał.

Zanim wybierzemy książkę, zerknijmy też na tekst. Coraz częściej spotykamy na polskim rynku przedruki z innych języków. Książeczki kolorowe, pięknie wydane, w twardej oprawie. Ale tłumaczenie pozostawia wiele do życzenia. Zdarza się, że wierszyki nie zachowują rytmu, rymu lub -co gorsza –zawierają błędy gramatyczne.

Wybierajmy książki o ciekawej treści, o przejrzystych, naturalnych ilustracjach, napisane piękną polszczyzną.

Jak czytać dzieciom?

Kiedy wspólnie zasiadamy do książeczki nie jest najważniejsze to, by "na siłę" przeczytać cały tekst "od deski do deski". Istotniejsze jest to, byśmy wspólnie spędzali czas z książką. Każdy rodzic zna swoje dziecko i jego możliwości przyswajania treści. Dla jednych dzieci odpowiednie będzie przeczytanie całości, dla innych części tekstu, a dla niektórych wystarczy skupić się na ilustracjach. Bardzo ważne jest, by nie tylko czytać, ale i rozmawiać o treści i ilustracjach. Możemy sami opowiadać, lub zadawać dziecku pytania inicjujące rozmowę. Najlepsze pytania, to takie, na które nie wystarczy odpowiedzieć jednym słowem. Nawet, jeśli dziecko samo nie potrafi jeszcze odpowiedzieć, odpowiadamy za nie, aby dać mu przykład i wzór do naśladowania.

O co pytać?

-O czym jest ta książeczka, kto jest jej bohaterem?

-Co się wydarzyło, dlaczego się tak stało?

-Co innego mogłoby się jeszcze wydarzyć? Co musiałoby się stać, żeby tak było?

-Czy nam zdarzają się podobne sytuacje? Kiedy?

-Jak możemy się zachować, kiedy nam się coś takiego zdarzy?

-Jakie uczucia przeżywamy czytając tę historię, lub przeżywając podobne zdarzenie?

-Jakie wnioski na przyszłość możemy wyciągnąć po przeczytaniu tej historii

 

 

2020 - mp35.czest.pl Onika.pl Strony WWW Częstochowa